-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lambo-mimring med Google
Et bilmuseum er ganske mye mer enn bare å glane. Lukte, føle, kanskje til og med høre. Men hvis du ikke kan komme dit er kanskje dette greit å la Google ta deg med på museum.
Lamborghini-museet i forbindelse med fabrikken, er ikke yndlingsmuseet mitt. Dessuten syns jeg det er utrolig frekt å ta 13 euro for å gi deg adgang til suvenirbutikken, men skitt au. Det står ganske mange biler der, noen er til og med ganske sjeldne.
Og det er dørene inn dit som Google nå har åpnet i et nytt forsøk på å erobre hver krok på denne kloden – og gjerne litt mer kanskje.
F1
Museet er ikke veldig stort, 1500 kvadratmeter på to plan, og inneholder selvfølgelig de bilene du venter å se der. Og dessuten finner du sjeldenheter som en og annen Lambo-drevet Formel 1-bil (ingen ble vel akkurat noen suksess kanskje),
Zagatos Canto-forslag, Sesto Elemento og Reventon er også der, sammen med Estoque.
Litt gøy kan det også være å se en og annen modell av noe som aldri ble noe av, hentet fra fabrikkens designavdeling. Men det er altfor lite av det skikkelig gamle der, fra Giugiaro-innsatsen, eller den gang Lee Iacocca, Chryslersjefen, brukte fabrikken som sitt eget lille accessoire, og ikke et spor av dramaene hver gang fabrikken kjempet for livet, men via underlige veier klarte å overleve.
Sjarm og stil
Glem innvendingene mine, glem også at rett oppi lia fra Sant’Agata Bolognese, finner du et annet Lamborghini-museum drevet av Ferruccio Lamborghinis sønn med masse mer sjarm (men færre biler) enn det tyske som Google nå har åpnet for oss. Noe om Toninos museum finner du derimot HER og hans egen hjemmeside heter faktisk www.lamborghini.it.
Men tilbake til der vi var. Dersom du ønsker å besøke dette museet via skjermen, kan du klikke på Google Maps http://lam.bo/peeic eller Google Local http://lam.bo/peeNT. Uten å tigge det til deg, slipper du faktisk også inn i noen av bilene – det pleier du ikke få lov til dersom du stiller der selv og har betalt dine 13 euro.
PS. Da jeg rotet rundt for å finne Googles Lambo-museum kom jeg faktisk over to samlinger til. Mazdas, og en mengde Hondaer samlet i Honda Collection Hall ved Motegi-racerbanen. Kanskje vi får all verdens bilmuseer gjennom Google snart.
Jeg vil allikevel anbefale å stikke innom de ekte varene, kjenne duften av gammel olje og slitent skinn og høre det knake i gammelt treverk. Disse kliniske cyber-operasjonene kan aldri bli det samme.