Kjøreglede på alle fire - del 2 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Kjøreglede på alle fire - del 2
BILTEST: Bilene i denne testen henvender seg til eiere med et tydelig forhold til bil. Men makter nye Subaru Levorg å hevde seg mot etablerte Mazda 6 stasjonsvogn og BMWs 3-serie Touring? Les videre, så ser du hvordan det ender.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

- Innledning

IKKE STØRST
Bagasjerom er viktig på familiebiler. 495 liter i BMW og 522 liter i de to andre er mindre enn VW Passat og Skoda Octavia og Superb laster.

Med baksetet lagt ned går det 1665 liter inn i Mazdaens 195 cm lange bagasjerom, mot drøyt 200 liter mindre i Subaruen som også har litt kortere lastelengde.

Med 1800 kilo trekker BMW-en mest på kroken, Mazda 1600 kg og Subaru 1500 kg. Også dette er langt fra best i klassen.

Subaru leverer ikke Levorg med dieselmotor. Noen vil trolig savne akkurat det, og vi gjorde det da bilen skulle tankes etter testen.

Den 170 hk kraftige 1,6 liters boxermotoren er ikke på noen måte sinke på veien. Vi målte den til 4,1 sekunder fra 70 til 100 km/t, som bare er fire tideler bak de to andre.

Motorens lave tyngdepunkt i kombinasjon med Subarus symmetriske firehjulstrekk gjorde Levorg til det tryggeste alternativet med snø under hjulene.

Min erfaring med Subaru gjennom mange år er nettopp den trygghet bilen gir på vinterføre, og når så du en grøftekjørt Subaru ved første snøfall?

Ikke alle setter like stor pris på trinnløs transmisjon (CVT), men tvangsstyrt i seks trinn har ikke kassen noe tydelig CVT-preg, kun ved veldig kraftig gasspådrag fyker turtallet opp.

TØRST
Baksiden av medaljen med leken turbomotor har dessverre en pris, og den ble veldig tydelig ved bensinpumpa.

Bilens offisielle forbruk og utslipp (0,71 liter/mil – 164 gram CO2/km) får i utgangspunktet miljøvernere til å steile. Men det skulle bli mye verre. 0,99 liter/mil og 230 gram CO2/km er fasiten. Jeg kan ikke huske sist vi endte med så høyt forbruk under testkjøring.

Siden alle bilene er kjørt eksakt likt (etter hverandre med sjåførbytte cirka hvert 20. minutt) så vil ulikhetene i forbruk som framkommer speile den faktiske forskjellen i hva man kan forvente seg av disse bilene.

BMWs to-liter bensinturbo (184 hk og 290 Nm) oppleves snill og er ganske seig i starten. Men i nesten alle målingene vi gjorde slo den Subaruen.

Sammen med en åttetrinns automatkasse jobber BMW-en seg silkemykt fram. Kombinasjonen av komfort med justerbart oppsett, styrepresisjon og kjøreegenskaper er jo BMWs fremste varemerke.

320i Touring xDrive framstår ikke like aggressiv som Levorg, men leverer der den skal.


Ei heller sjokkerte den ved bensinpumpa. 0,75 liter/mil er tross alt bare tre firedeler av forbruket til Subaru, og godkjent etter vår målestokk. Litt skal det tross alt koste å ha det morsomt på veien.

MED DIESEL
Mazdaen er en typisk framtrekker hvor bakhjulene kobles inn ved behov. Men med god balanse og chassisflyt, hemmer ikke dette på noen måte kjøreopplevelsen.

At testen endte opp med dieselmotor i Mazda, henger først og fremst sammen med at 85 prosent av alle som kjøper Mazda 6 velger dieselvarianten.

Det er ikke noe dårlig valg i Mazda 6. Den godt innkjørte testbilen med 2,2 liter/175 hk turbomotor og 420 Nm i moment, var klart kjappest ut av startblokka, og matchet BMW fullt ut ved forbikjøringsmålinger (50 til 80 km/t og 70-100 km/t).

LES VIDERE:

Del 1

Del 2

Del 3

Konklusjon

Testdata

Poeng

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: