![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Alle bilfabrikkene har etter hvert begynt å samle seg om Consumer Electronic Show. I større og mindre grad, riktignok. FiatChryslers engasjement har alltid tilhørt i mindre grad, men etter tett samarbeid med blant annet Google og Panasonic, burde det ikke overraske at de slår til skikkelig i år. Foreløpig er vi bare presentert for noe av innholdet i deres presentasjon: en konseptbil med et ganske dramatisk utseende. Men tross alt ikke mer futuristisk enn at vi godt kan se den for oss på gata om et år eller to. Og samtidig futuristisk nok til at den åpenbart vil finne seg til rette blant alle fremtidsvyene på CES. Seks seter Men, dessverre, her er det tre seterader. Men helt flatt gulv og særdeles fleksible setekonstruksjoner, så her kan man få det omtrent som man vil. Riktignok må førersetet alltid være på plass og i riktig retning, for bilene skal bare ha Nivå 3 på selvkjøringen sin. Det vil si at du kan godt overlate jobben til bilen, men du må hele tiden være klar til å gripe inn. Smarte dører Endelig litt logikk. Hva er vitsen med skyvedører bak (eller enda verre, måkevingebakdører festet i taket), når fordørene allikevel er normale og trenger masse plass fordi de slår utover. Dashbordet er bestefaren til minimalistisk der det som er av skjermer, visstnok kan forflyttes eller forfjernes. Til sammen 10 dokkingstasjoner, og alt som heter bruker-innslag staves Panasonic. Pressemeldingen tyder på at de er i ferd med å bli en fast partner. Inne i alle systemene ligger det både biometriske teknologier, ansiktsgjenkjenning og mye annet som gjør at man kan skreddersy miljøet helt etter eget ønske. (saken fortsetter) Et tredje rom «Denne bilen», sier Ralph Gilles, «er designet fra innsiden og ut. Her har designerne jobbet for å skape et «tredje rom», der du bor på vei gjennom hjem og arbeid». Det er slagord som det som alltid får meg til å reflektere litt. En bil beveger seg i snitt snaue femti minutter hver dag. Mindre enn fire prosent av døgnet. Hvorfor i all verden legges det ned ti ganger så stor innsats på det rommet, som på de som vi tilbringer resten av innelivet i? Jeg er sikker på at Ralph Gilles har et svar.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||