![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Dunvold-pakken spør du? Navnet kommer fra oppfinneren av den, Suzuki-importør Frank Dunvold, og er utstyrspakken som de aller fleste krysser av for ved signering for en ny Suzuki, nærmest uansett modell. Så når Suzuki i mai er klar med en ny utgave av småfrekke Swift priset til 224.900 kroner, kommer det egentlig 20.000 kroner i tillegg slik at den reelle prisen blir 244.900 kroner. Verd 50.000 kroner I pakken inngår naturligvis alle førerstøttesystemer som skal til for at testorganisasjonen Euro NCAP skriver ut fem stjerner og toppscore til Swift i kollisjonstestprogrammet. I tillegg har bilen adaptiv cruisekontroll, navi og ryggekamera. Bare 4x4 I småbilklassen er Suzuki blant få som tilbyr 4x4, men dessverre ikke i kombinasjon med automatgir. – 4x4 er Suzukis varemerke i Norge, sier Havre. Halvbror til Ignis Suzukis tresylindrede turboperle på 112 hk droppes fordi den i Swift ikke kan kombineres med drift på alle hjul. Lavere og bredere Plassen foran skal jeg slett ikke klage over, rattet kan trekkes ganske langt bakover, og det er enkelt å finne en grei kjørestilling. Men setene er ikke bygd for å oppholde seg der i timevis. Bra utvendig høyde i kombinasjon med ganske rett sittestilling gjør det levelig i baksetet, selv for breiskuldrede voksne. Slanket Men 90 hk yter på ingen måte bilens helt nye chassis den rettferdighet det fortjener. Her er det mye å gå på, og det er lov å håpe på mer krefter senere. Swift fortjener det. For å gi Swift det sportslige preget utseendet legger opp til, er bilen satt opp såpass stivt at den grenser til å være ubehagelig på dårlig vei. Nå lover Suzuki at 4x4-varianten har lengre fjæringsvei og ikke i samme grad speiler det sportslige preget. Voksne kjøpere Det ganske kantede karosseriet og den forholdsvis rette frontruten gjør Swift mer oversiktlig enn mange andre småbiler, og den er overraskende lett å lukeparkere i trange bygater. Verdensbilen Tredje generasjon? Går ikke Swifts historie tilbake til 1983? Jo, det stemmer, men modellene fram til 2004 er fortrengt. I 2004 bestemte Suzuki seg for å gjøre Swift global, og ga den dagens profil. Oppstrammingen i 2010 gjorde Swift bare enda mer markert. Nå er dette designet tatt nok et skritt videre, med tak som «flyter» fordi sidepanelene brytes av feltet med de horisontale dørhåndtakene bak. – Vi tror vi skal klare å selge tusen biler i året, konkluderer Lars Havre.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||