-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fra slagvolum til tosifret
Audi innfører nye betegnelser for å indikere effekten i sine biler. Men bli det mer logisk av den grunn?
Navnet på modellseriene, fra A1 til Q7 – snart blir det jo også Q8, skal forbli som de er i dag. Men innen modellseriene skal et tosifret tall avsløre omtrent hvor stor motoreffekt bilen har. Dette vil gjelde biler med forbrenningsmotor så vel som hybrider og elbiler.
Tallene vil indikere bilens effekt i kilowatt. For eksempel vil tallet «30» benyttes for biler med effekt fra 81 til 96 kW (110-130 hk) mens «45» indikerer at motoren yter mellom 169 og 185 kW (230-251 hk).
Biler med effekt over 400 kW (544 hk) skal bære tallet 70 som er øverst i hierarkiet. I alle tilfeller skal tallene brukes i kombinasjon med betegnelsen for motorteknologien – TFSI, TDI, g-tron eller e-tron.
I fremtiden vil spekteret strekke seg fra Audi Q2 30 TFSI med 115 hk til Audi Q7 50 TDI med 272 hk.
Toppmodellene med S og RS vil beholde dagens betegnelser, og det samme gjelder R8.
Endringene vil tre i kraft når nye Audi A8 lanseres til høsten – først gjennom de sekssylindrede modellene 3.0 TDI med 285 hk som skal hete «A8 50 TDI» og 3.0 TFSI med 340 hk som blir «A8 55 TFSI». Øvrige modeller døpes om innen sommeren 2018.
Jeg er ikke sikker på om det blir så mye enklere å identifisere bilene med nye betegnelser. Dessuten er jo nordmenn kjent for å bestille biler uten modellbetegnelse – kanskje spesielt de som kjøper de minste motorene?