-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Se, en elegant Cayenne!
I Coupé-fasong ser Porsche Cayenne ut slik den skulle ha sett ut fra starten av. Det store spørsmålet er om du skal gå for morsomme Turbo eller den superkomfortable E-Hybrid-utgaven.
Først publisert i bladet Bil 1-2020.
Det tok 17 år fra Porsche lanserte første generasjon Cayenne til de kom med en såkalt Coupé-versjon av samme modell. Tidligere har BMW og Mercedes-Benz gjort lignende med henholdsvis X6 og GLECoupé.
La oss heller ikke glemme Audi Q8, som nå kommer med en heftig RS-variant. Om det er en vinneroppskrift skal jeg ikke ta stilling til, men det er åpenbart et globalt marked for bilene.
Det er først og fremst en design-greie. Coupé-versjonen har fått en rundere og etter min oppfatning mer elegant fremtoning enn den vanlige SUV-en.
Cayenne Coupé er, i likhet med opphavet, en stor bil. Du tenker ikke så mye over det på romslige veier, men du får en aha-opplevelse hver gang du entrer et parkeringshus. Da er det rene pipekonserten.
Alle mulige sensorer varsler at nå må du holde tunga rett i munnen for å ikke skade noe. Og med ett skjønner man hvorfor mange smart repair-verksteder er lokalisert på kjøpesentre…
Overdimensjonerte ytre mål innebærer heldigvis at det også er god plass i kupeen. I baksetet er det romslig både i bredden og når det gjelder benplass.
Er lastekapasitet viktig for deg, skal du vite at det skiller 125 liter mellom Turbo-utgaven og den betydelig rimeligere E-hybriden, dvs. 625 vs. 500 liter.
Velværets råskap
Hvilken Cayenne du velger avhenger av fornuft og følelser. Fornuften tilsier at du kjøper en E-Hybrid med 462 hk med startpris på 1,2 millioner kroner.
Turbo-utgaven er naturligvis heftigere, men det er også prisen. Den koster faktisk én million ekstra! Så mye for varme V8-følelser. Da er det andre miljøalibiet, S-E Hybrid med 680 hk, hakket mer «fornuftig». Den starter på 2,1 millioner kroner.
Både E-hybrid og Turbo ble kjørt i denne omgang.
Ladbare Cayenne starter i E-power, så fremt det er strøm på batteriet. Det er et paradoks at man sitter i en Porsche og nyter stillheten. En sportsbil skal jo bråke mest mulig?
Antydning til litt godlyd finner man idet man vrir til modus «Sport» eller «Sport plus». Hybriden har jo faktisk også «sportseksos», til 31.000 kroner, men det hele blir veldig sivilisert og gir ikke adrenalin for bensinhodene der ute.
I fravær av motorlyd kan du heller glede deg over vellyd fra høyttalerne. Et Burmester 3D High-End Surround Sound-System til den nette sum av 64.400 kroner gir fabelaktig lyd.
Hybrid-utgaven er i det hele tatt svært komfortabel. Du glir over ujevnhetene. Det fine er at bilen kan stives betydelig opp for de dagene hornene vokser i pannen. Jeg har tidligere kjørt ulike hybrid-Porscher på bane og fått bevist at sports-DNA-et ligger latent. Du må bare lokke det frem.
I Turbo-utgaven er du aldri i tvil om at det er et sportsbilmerke som står bak.
Krever tilvenning
Dashbordet er akkurat slik vi kjenner det fra øvrige Panamera- og Cayenne-modeller. Turtelleren er naturligvis midt i synsfeltet. Det var nok det viktigste instrumentet for Porsche i mange år, men er i ferd med å utspille sin rolle.
Store skjermer med et utall betjeningsmuligheter krever litt tilvenning. Det blir fort litt overveldende mengder informasjon å forholde seg til når man setter seg bak rattet.
Jeg liker at bilens ulike oppsett lett kan justeres via det lille hjulet på rattet. Dette er en overlevning fra forrige generasjon 911 og er mye enklere å bruke enn for eksempel Audis Drive Select. Et knepp eller to på hjulet, og du går fra sivilisert miljøbil til hissig sportsbil.
Med Cayenne Coupé fyller Porsche en ny luke i modellprogrammet, en luke jeg ikke visste eksisterte før Coupéen så dagens lys.
Før Cayenne ble lansert var det mange som mente at en Porsche SUV var galskap. Inntjeningen på disse bilene var imidlertid så god at de finansierte utviklingen av en rekke spesialmodeller, til glede for puristene. Når det nå en gang er slik at kjøpesterke kundegrupper over hele verden vil ha både sports- og luksus-SUV-er, må Porsche naturligvis levere varene.
De som synes en vanlig Cayenne er «døll» er endelig hørt.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.