Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Rjukan / Vemork
Omveier - Foto: Øivind Skar
Notodden
Omveier - Foto: Øivind Skar
Heddal stavkirke, Notodden
Omveier - Foto: Øivind Skar
Gaustadtoppen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Gaustadtoppen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Dalen Hotell i Telemark
Omveier - Foto: Øivind Skar
Dalen Hotell i Telemark
Omveier - Foto: Øivind Skar
Victoria på Telemarkskanalen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Henrik Ibsen seiler inn til Lunde på Telemarkskanalen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Victoria seiler forbi Strengen på Telemarkskanalen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Valle i Setesdalen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Suleskarvegen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Suleskarvegen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Suleskarvegen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Suleskarvegen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Suleskarvegen
Omveier - Foto: Øivind Skar
Byrkjedalstunet
Omveier - Foto: Øivind Skar
Byrkjedalstunet
Omveier - Foto: Øivind Skar
Veimuseet i Dirdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Dirdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Ålgård
Omveier - Foto: Øivind Skar
Mosterøy i Rogaland
Omveier - Foto: Øivind Skar
Stavanger
Omveier - Foto: Øivind Skar
Stavanger
Omveier - Foto: Øivind Skar
Utstein kloster på Mosterøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Kvitsøy
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Sogndalstrand kulturhotell
Omveier - Foto: Øivind Skar
Jøssingfjord / Helleren
Omveier - Foto: Øivind Skar
Jøssingfjord / Helleren
Omveier - Foto: Øivind Skar
Jøssingfjord / Helleren
Omveier - Foto: Øivind Skar
Åna-Sira
Omveier - Foto: Øivind Skar
Åna-Sira
Omveier - Foto: Øivind Skar
Lista
Omveier - Foto: Øivind Skar
Lista
Omveier - Foto: Øivind Skar
Lista
Omveier - Foto: Øivind Skar
Paulsens Hotell i Lyngdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Paulsens Hotell i Lyngdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Paulsens Hotell i Lyngdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Paulsens Hotell i Lyngdal
Omveier - Foto: Øivind Skar
Lista
Omveier - Foto: Øivind Skar
Amerikanerentusiast Jan Vere Jørgensen lufter Cadillacen ute ved Lista fyr.

Lykken er en omvei

De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.

Publisert Sist oppdatert

Med reisen som selve målet står gjerne omveiene i kø. Med litt forberedelse, og gjerne en morsom bil å gjøre turen med, kan reisen bli en opplevelse å huske i lang tid.

Saken ble først publisert i Bladet Bil 6-2019, men er minst like aktuell i år siden Norgesferie står på programmet for svært mange

Her har vi plukket ut noen interessante stopposter som du kommer hyggeligst til via omveier – la oss gjerne kalle dem smale omveier og tegnet inn med grønt på kartet.

RJUKAN ligger så inneklemt mellom fjell at tre datatsyrte solspeil (51 kvadratmeter i areal) oppe i fjellet (752 meter over havet) sender strålene i rett linje ned på Rjukan torv.

Men enda mer spektakulært er utgravingen av restene av Tungtvannsfabrikken og dens sentrale plass i motstandsbevegelsens sabotasjeaksjoner under andre verdenskrig.

Kraftstasjonen er avgjort også verd et besøk, og mens du først er der er brua over juvet til stasjonen en populær arena for strikkhopping.

Så hvordan kommer man seg til Rjukan uten å kjøre Fv37 rett opp? Hva med å kjøre om Notodden, stikke innom museet i Hydroparken? Følg så E134 til Sauland i Hjartdal kommune og ta deretter Fv651 opp til 1260 meters høyde over havet. Har du tid er det bare å klatre opp til toppen eller stige på «toget» opp til 1883 meter høye Gaustatoppen.

Deretter stuper veien ned til dalbunnen på Rjukansiden hvor jernbanefergen Storegut venter ditt besøk for et cruise på Tinnsjøen. Båten er fremdeles Nordens største innlandsbåt.

DALEN HOTELL sto ferdig i 1894 og har tiltrukket seg både kongelige og helt vanlige besøkende der det ligger i enden av Telemarkskanalen/Bandak. Det gedigne trehotellet (stengt om vinteren fordi det ikke er isolert) ble «reddet» av predikanten Åge Samuelsen.

Men først og fremst er hotellet kjent fordi engelske Miss Greenfield skal ha født et barn på rom nummer 17, men reiste tilbake til England uten barnet og uten å si ifra.

Betjeningen på Dalen fant det døde barnet, men ladyen tok sitt eget liv før rettsaken mot henne kom opp. Nå vandrer hun angivelig hvileløst rundt i hotellets ganger. Om hun skulle bli sulten står det alltid et ferdig dekket bord til henne i restauranten.

Fra Rjukan til Dalen er det bare å fortsette Fv37 over fjellet til Rauland til Åmot i Vinje kommune, og deretter Fv38 til Dalen.

Den siste biten egner seg spesielt godt for kjøreglade biler. Jeg skal ikke oppfordre til å bryte fartsgrensene, men deler av denne veien over snaufjellet er ikke bare lang, men også målt opp med linjal.

Fra Dalen er det mulig å ta en slusetur på Telemarkskanalen med flotte Victoria eller Henrik Ibsen. Særlig sluseanlegget ved Vrangfoss er spesielt spektakulært.

SULESKARVEGEN er en attraksjon i seg selv. En vanlig personbil fyller mange steder sommerveiens fulle bredde, men den er samtidig en av de mest naturskjønne veiene over snaufjellet. Ikke rart at bilprodusenter jevnlig vender tilbake til denne veien når nye modeller skal fotograferes.

Høyeste punkt ligger 1052 meter over havet. Deler av strekningen er helt uten mobildekning, men på rasteplassen der du kjører inn i Sirdal kommune, om du kommer østfra, er det i det minste svært god bredbåndsdekning.

Fra Dalen til Suleskar kommer du ved å følge Fv45 over fjellet. Ta så ned til Valle i Setesdal hvor stedets eneste bensinstasjonen kanskje var modell for Lillebjørn Nilsens «Valle auto og bensin».

Fra Nomeland følger du Fv337 opp til Brokke og videre forbi damanlegget hvor den skifter navn til Fv987 / Fv975 til Suleskard og ned til Byrkjedalstunet hvor det kanskje er på tide med litt bondekost før turen går videre gjennom Dirdal (du husker stedet fra serien Lykkeland?) hvor du kan stoppe innom på det lokale Vegmuseet for deretter å fortsette til Ålgård/Jæren/Stavanger.

Stopp for all del på Ålgård og se nærmere på kopien av Frihetsstatuen. Den er lett å finne.

KVITSØY er historisk kjent for kortbølgesenderne, men nå for å være landets minste kommune av utstrekning med bare 6,29 km2 areal, 0,01 km2 mindre enn Utsira lenger nord og ut i havgapet.

Men Kvitsøy er med 516 innbyggere bare landets tredje minste i folketall. Den er vel verd et besøk, for sannsynligvis kjenner du ikke mange som har vært der.

Kjør til Randaberg nord for Stavanger, ta fergen fra Mekjarvik – turen over med bil koster 358 kroner tur/retur og tar 45 minutter.

Denne lille kommunen har kostet på seg et strålende veinett hvor alt er asfaltert, de har anlagt rundkjøring uten mening og innført forkjørsvei med en skog av vikepliktskilt. Og det kryr av fartsskilter – 50 km/t og 30 km/t. Fortere er det heller ikke tilrådelig å kjøre.

Men nesten uansett hvor du kjører – det er en mil fra ende til ende på øyene – så ender du på et gårdstun eller i en privat hage. Apropos øyer så består Kvitsøy kommune av like mange øyer som det er dager i året – 365.

Regn med at det alltid blåser, og det eneste stedet du får kjøpt noe å spise er på stedets eneste butikk. Der er det til gjengjeld både stoler å sitte på og bord å sitte ved når innkjøpet skal fortæres.

Eller du kan sitte i le av Kvitsøy fyr (landets eldste steintårnfyr fra 1859) eller det rundt 1000 år gamle og 3,9 meter høye steinkorset (landets høyeste), også kjent som et viktig seilingsmerke.

SOGNDALSTRAND er en perle i Sokndal kommune sør i Rogaland og eneste «byen» som er fredet i Norge. Sogndalstrand kulturhotell startet som en liten og lokal kafe, men er i deg et særpreget hotell bestående av åtte restaurerte bygg i «byens» hovedgate.

Stedet er medlem i den internasjonale bevegelsen Cittaslow hvis mål er å bedre livskvaliteten for innbyggerne og skape identitet for stedet. Naturligvis kan du bo i det som en gang var byens rådhus.

Før avreise fra Stavanger hører et obligatorisk besøk på oljemuseet med før ferden går mot Madla og Frits Røed-monumentet «Sverd i fjell» som minner oss om slaget i Hafrsfjord, tidsfastsatt til 872.

Deretter er det bare å følge Fv 510 sørover, svinge innom TS Museet på Tjelta hvor entreprenør Trygve Stangeland har samlet rundt 180 kjøretøyer, alt fra små mopeder til store gravemaskiner, naturligvis med Brøyt (Europas første gravemaskin med fullstendig hydraulisk kraftoverføring og bygd av Brødrene Søyland AS på Bryne) sentralt plassert i samlingen. Museet er gratis og åpent hver dag fra 10 til 14.

Ferden fortsetter deretter på Fv44 over Jæren til Egersund hvorfra det er kort vei til Sogndalstrand.

Rett sør for Sogndalstrand stuper veien ned mot Jøssingfjord kjent som stedet den tyske tankeren «Altmark» søkte dekning 16. februar i 1940 med 300 britiske fanger om bord. For Tyskland ble den engelske bordingen av skipet i norsk farvann et avgjørende argument for senere å angripe Norge.

Under fjellet i den samme fjorden ligger husmannsplassen Helleren, beskyttet mot været av fjellet. Verd å stoppe ved og gå bort til. Malingen på husene skal være over 100 år gammel.

På ferden videre mot Flekkefjord krysser du fylkesgrensen til Vest-Agder ved Åna-Sira hvor det kan grensehandles i stedets eneste butikk.

Dessverre har de ikke taxfree-priser. Til gjengjeld er Fv44 en av landets mest morsomme veier å ferdes på med taket nede.

LISTA er ikke bare et forblåst sletteland med en nedlagt flyplass, men huser også et av de mest aktive amerikanermiljøene i Norge. Her bør bilen dekke minst 10 kvadratmeter om den skal duge og være produsert i USA.

Mange av dem som bor på Borhaug mellom Vanse og Lista har både 230 og 110 volt anlegg i huset – naturligvis for å drifte alle de amerikanskinnkjøpte duppedittene de fyller husene med – og som kan kjøpes i «Trunken» på Brooklyn Square i Vanse.

Til Lista tar du enklest E39 over Fedafjordbrua og deretter første til høyre som er Fv465. Så 25 km på grusvei (Fv652) og du ender ved Lista flystasjon. Så er det bare å følge Route 8 og du er midt i det mest amerikanske av Sørlandet.

På vei tilbake mot E39 kjører du gjennom Lyngdal. Stopp gjerne ved Paulsens Hotell som ligger tett inntil hovedveien. Her stoppet tiden for 100 år siden.

Hit reiste den britiske overklassen på laksefiske rundt forrige århundreskifte, men mange av dem var misfornøyd med hotellets inventar og brakte med sitt eget. Deler av møblementet ble igjen i Lyngdal og gjør Paulsens Hotell til den perlen det i dag er.

Vi ønsker deg en hyggelig Norgesreise og håper å ha bidratt med noen nyttige tips.

Powered by Labrador CMS