Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Romantisk rust og motorminner
Foto: Jon Winding-Sørensen

Rogalandsrunden. I dag: Romantisk rust og motorminner

Jon Winding-Sørensen har gjort et raid i Rogaland og møtt alt fra Norges ferskeste racerbane (under bygging) til Norges mest rustne motormuseum. I dag møter vi et motormuseum utenom det vanlige.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du ble med Redaktør Skar på hans «Lykken er en omvei» i siste BIL Autofil, har du også vært innom idylliske Sogndalstrand. Oppslagsbildet, med Mondeoen, er derfra.

Da har du også fått være med på Fylkesvei 44 – en av de aller beste kjøreveiene i Norge – og veien du skal følge for å komme til KNA Raceway når den åpner neste år.

Mer om den i et senere innslag fra Rogalandsrunden min.

Men så er poenget at hvis lykken er en omvei, så er det enda mer lykke i enda en omvei.

Kjør ut av Sogndalstrand igjen, og før du kommer til FV 44 står det et skilt med Båt og Motormuseum som peker vestover.

Følg den veien, lenge etter at du er sikker på at dette er bare tøv, før du plutselig kommer til et sted, Nesvåg heter det, som igjen vil overbevise deg om at dette virkelig finnes.

Du parkerer ved en voldsom fjellknaus, med en fiskebåt ved brygga og rusler – blant annet over en hengebroaktig stil, og så er du åpenbart der.

Masse rust og rot i en herlig, harmonisk symfoni på utsiden. Noen gamle hus – Fiskarheimen som fikk Bygningsvernprisen for 1998 – da var huset 115 år gammelt, og så selve paradiset da.

Opp en trang trapp i en annen sjøbod, knirkende dør, og der finner du – jeg vettasøren – kanskje 50 motorer.

Gamle båtmotorer en- og to- og kanskje fler-sylindrede, og to- og fire og kanskje fler-taktere også

Noen du kanskje kjenner – jeg fant igjen mange av mine favoritter, jeg er sikker på jeg så en Levahn fra Hedmarksgata i Oslo for 100 år siden, eller Rap fra Chr.nia, eller Lars Nessets Record-motor fra Ålesund som ble til Real da han flyttet til Oslo og også skulle lage en bilmotor på 30-tallet, eller Marna fra Mandal.

Eller noen du overhodet ikke har peiling på. Det var da jeg møtte en «Kraft» fra Brevik at det gikk opp for meg at sannsynligvis fantes det et jernstøperi i hver eneste lille fiskebåtkrok i hele Norge – og de hadde sikkert også bygd motorer en gang.

Masse mer å fortelle om dette stedet, og det skal jeg nok gjøre en gang. Men masse heder til Johnny Nesvåg som står bak denne innsatsen – og som har etterlatt seg en mengde tydelige spor rundt omkring på anlegget sitt som viser at dette er en innsats som aldri kommer til å ta slutt.

Du finner hjemmesiden hans her: www.nesvaag-motormuseum.no/

Og så var det dette med omvei da. Ikke kjør tilbake mot Sogndalstrand, men fortsett retning Egersund. Jeg tror ikke veien er stor nok til å ha et eget nummer en gang – men jeg lover, en omveiere enn den er vanskelig å finne.

«Lykken er …»

Powered by Labrador CMS