Suzuki Across. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across. Reservehjulet. (Foto: Øivind Skar)

Suzuki Across.

Suzuki Across.

Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge

Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki hadde i dag det de kaller verdenslansering på Across, en ladbar SUV så godt som identisk med Toyotas ladbare RAV4.

Dette er Suzuki Across:

  • 4,63 meter lang Toyota RAV4-basert SUV.
  • I hovedsak består forskjellen i annerledes grill/frontlykter.
  • Kun én modellvariant.
  • Ladehybrid med 75 km WLTP-rekkevidde.
  • 18,1 kWt batteripakke.
  • Kun 4x4.
  • 306 hk.
  • 0-100 km/t: 6 sek.
  • 500 liter bagasjerom.
  • Trekker 1500 kg.
  • Pris: 549.900 kroner.

Kun fronten og emblemene skiller. Alt annet er helt likt. Det vil si med den lille forskjellen at Suzuki leverer bilen med reservehjul, Toyota gjør det ikke.

Så hvordan henger dette sammen, og hvor kommer verdenslanseringen inn?

Jo, Toyota og Suzuki samarbeider og for Toyota er det viktig å få bedre innpass på det enorme indiske markedet hvor Suzuki er svært sterke.

Samtidig har Suzuki behov for en volumselger i Europa med lavt utslipp for å komme klar av EUs 95 grams CO2-krav uten å bli bøtelagt.

I denne byttehandelen aksepterer Toyota at Suzuki får selge RAV4 under navnet Across, men kun i Europa og med Norge som det første lanseringslandet. Bilen bygges selvfølgelig av Toyota i Japan.

Hestehandelen inkluderer også hybride Corolla stasjonsvogn, men fordi bilen ikke har firehjulsdrift dropper Suzuki den i Norge.

Suzuki er, i likhet med Subaru, et 4x4-merke i Norge. Og kun det.

– Våre kunder er aktive mennesker som setter pris på de egenskapene bilene våre har, sier importdirektør Frank Dunvold.

Suzuki mål er å selge minst 800 Across i år, og de første bilene ruller inn hos en forhandler nær deg om få dager. Pris: 549.900 kroner.

Kun én utstyrsvariant tilbys og den kan sammenliknes med en bra utstyrt RAV4. En «First Edition»-pakke som ifølge importøren er verd 45.000 kroner inngår i bilene som leveres i år, men når slike pakker først er innført lar se seg vanskelig fjerne.

Suzuki Across 4x4 Plug-In hybrid
Motor:2487 ccm, R4
Effekt/moment:185 hk/227 Nm
Elmotor 1:182 hk/202 Nm
Elmotor 2:54 hk/121 Nm
Samlet effekt:306 hk/Nm ikke oppgitt
Drivlinje:E-CVT/4x4
0-100 km/t:6,2 sek
Toppfart:180 km/t
Batteri:18,1 kWt
El-rekkevidde:75 km
Forbruk:0,10 l/mil
CO2/NOx: 22 g/km - 4,2 mg/km
Energiforbruk:8,68 kWt
Mål LxBxH:464/186/169 cm
Akselavstand:269 cm
Bakkeklaring:19,0 cm
Bagasjerom:500 liter
Egenvekt:1940 kg
Tilhengervekt:1500 kg
Euro NCAPIkke testet
Garanti5 år/100 000 km
Pris:Kr. 549 900
Miljøklasse:B
Powered by Labrador CMS