Volkswagen Touareg: Ladbare hybrider i toppsjiktet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Touareg følger nå i sporene til ladbare hybrider fra Volkswagen. Golf GTE og Passat GTE har oppnådd stor popularitet, og nylig lanserte VW også Tiguan som plug-in hybrid

Drivlinjen i toppversjonen Touareg R består av en V6 TSI bensinmotor på 340 hk og en elmotor med 136 hk (100 kW). Når begge enhetene yter maksimalt med en boost-funksjon, er systemytelsen 462 hk og maks dreiemoment 700 Nm. Det samme som i Cayenne E-Hybrid

Touareg eHybrid kommer med tilsvarende drivlinje, men noe mer beskjeden effekt. Likevel vil jeg tro at 381 hk og 600 Nm dekker behovet for svært mange.

Ifølge importøren har bilene svært høyt standard utstyrsnivå. Som eksempler nevner de 4-soners klimaanlegg, «Innovision Cockpit» med digitale instrumenter, «Discover Premium» navigasjonssystem og et panorama soltak som kan åpnes.

Touareg R får i tillegg det interaktive lyssystemet IQ. Light – LED matrix hovedlys.

Så sant batteriet har tilstrekkelig ladenivå, starter de ladbare hybridene alltid i det helelektriske «E-MODE».

Litium-ion-batteriet har en kapasitet på 14,1 kWt netto, (17,9 kWh brutto) nok til å tilbakelegge en reise på opptil 47 km (WLTP) med null utslipp. Det er mulig å kjøre elektrisk i opptil 140 km/t.

Touareg har et effektiv regenereringssystem som gjør at batteriet også lades under kjøring når bremsene er aktivert. V6 motoren kuttes automatisk ved oppbremsing eller kjøring i nedoverbakker.

Det oppgitt snittforbruket for Touareg eHybrid er på 2,6l/100 km og 24,2 kWt/100 km. For Touareg R er forbruket på 2,7 l/100 km og 24,4 kWt/100 km (WLTP-verdier).

Første R-modell som ladbar hybrid
Den kraftfulle drivlinjen med 700 Nm dreiemoment gjør at tillatt tilhengervekt er hele 3,5 tonn, noe som også håndteres i «E-MODE». Touareg R kan også leveres med «Trailer Assist» som bl.a. gir assistert rygging med tilhenger.

Touareg blir nå også tilgjengelig med «Travel Assist», og vil bli den første Volkswagen som kan tilby førerassistanse både i lengderetningen (adaptiv cruise) og sideveis (lane assist) helt opp til toppfarten på 250 km/t.

Bilen blir også den første Volkswagen som kan kjøres automatisk inn og ut av parkingsplass med «Park Assist» som styres via en fjernkontroll i en smartphone app.

Det nye flaggskipet er utviklet av Volkswagen R, som tradisjonelt står for merkets mest sportslige modeller. Dette er den første R-modellen med plug-in hybrid drivlinje og det er også første gang en hybrid er den kraftigste Volkswagen-modell på markedet.

Som alle Touareg-modellene har den nye R-utgaven «4MOTION» permanent firehjulsdrift som standard. Kraftoverføringen går gjennom en åttetrinns automatgirkasse med «Tiptronic».

De nye ladbare hybridene Volkswagen Touareg R og Touareg eHybrid kommer på markedet fra januar 2021.

Dette er variantene som skal tilbys i Norge:

Touareg 3,0 V6 381hk TSI Elegance eHybrid

kr 924 400

Touareg 3,0 V6 452hk TSI R

kr 1.065.800

 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: