Mercedes-Benz GLA: Mercedes GLA får norske priser - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Mest interessant for Norge er den ladbare hybriden GLA 250e som får en elektrisk rekkevidde på 61 kilometer – tilstrekkelig til at mange kan kjøre utslippsfritt i hverdagen.

Drivlinjen består av en 1,3-liters bensinmotor som sammen med elmotoren har en samlet effekt på 218 hestekrefter og maks dreiemoment på 450 Newtonmeter.

Bilen tar deg til hundre i løpet av 7,1 sekund og har en potensiell toppfart på 220 km/t (140 km/t i el-modus). Snittforbruket er oppgitt til 0,13-0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 30-38 gram per kilometer.

Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere har den ifølge importøren et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter.

Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere slik at man har bedre oversikt enn i forgjengeren.

Baksetene kan justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt av bakseteryggene, gir fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.

– Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plug-in hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord – utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter på å lade batteriene fra 10 til 80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10 til 100 prosent kapasitet.

Les mer om nye GLA og ser stort bildegalleri her

Foretrekker du konvensjonelle motorer tilbys også nye GLA med bensinmotor og to alternative dieselversjoner. Disse leveres i kombinasjon med firehjulsdrift mens den ladbare hybriden kun leveres med forhjulsdrift.

De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.

Tekniske data

Modell

GLA 250e

GLA 250 4MATIC

GLA 200 d 4MATIC

GLA 220 d 4MATIC

Priser (eks. lev) fra kr. 

450.000

641.000

576.000

608.000

Sylinderarrangement

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Volum (cc)

1332

1991

1951

1951

Ytelse hk ved o/min)

160 v/5500

224 v/5800

150 v/3400–4440

190 v/3800

Dreiemoment (Nm ved o/min)

250 v/1620

350 v/1800-4000

320 v/1400-3200

400 v/1600-2600

Ytelse elektrisk motor (kW)

75

-

-

-

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

300

-

-

-

Systemytelse (kW/hk)

160/218

-

-

-

System-dreiemoment (Nm)

450

-

-

-

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

7,1

6,7

8,9

7,3

Toppfart (km/t)

220

240

205

219

Toppfart, elektrisk (km/t)

140

-

-

-

Blandet forbruk (l/100 km)

1,3-1,7 

7,5-8,3

5,5-6,1

5,5-6,1

Blandet utslipp CO2 (g/km)

30-38

170-189

144-161

145-162

Totalt batterikapasitet (kWt)

15,5 - 16,1

-

-

-

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

53-61

-

-

-

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: