![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Allerede da Mercedes lanserte sin nye GLA ga de uttrykk for at denne også ville komme som elbil. I dag er bilen lansert virtuelt. Salget starter i februar, og de første bilene kommer til Norge i løpet av våren. – Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst drift på både to og fire hjul, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen. Første modell ut er forhjulsdrevne EQA 250 med 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP). Selv om de norske prisene ikke er helt klare, forventer Myhre å kunne levere en "ferdig utstyrt" EQA 250 til en prislapp på rundt 450.000 kroner. Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har en netto kapasitet på 66,5 kWt. Større batterier kommer på et senere tidspunkt. Det samme gjelder modeller med firehjulsdrift. Som hos storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert, og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri. (saken fortsetter) Familielikhet For å leve opp til SUV-imaget har EQA en høy og oppreist sitteposisjon, noe som ikke bare gjør det behagelig å komme inn og ut, men det forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt. Optimalisert Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde. Det er også mulig å stille inn klimatisering før du starter. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyrt via Mercedes me-appen. (saken fortsetter) Smart navigasjon Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil. Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som ifølge Mercedes er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser. Digitale støttehjul Forbedringer i systemet inkluderer blant annet funksjoner for svingmanøvrering, «nødkorridor», samt avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger. EQA har også et høyt nivå når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor. (saken fortsetter) Omfattende standardutstyr Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, samt multifunksjons sportsratt i skinn. Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken. Tilhengerfeste og takstativ Bilen har en lengde på 446 cm, er 183 cm bred og rager 162 cm over asfalten. Akselavstanden er 273 cm. Aktuelle konkurrenter er for eksempel Volvo XC40 som måler 442x186x165 cm og Volkswagen ID.4 med målene 458x185x163 cm. Flere utfordrere kommer i løpet av 2021 – blant annet Audi Q4 e-tron.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||