-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
I nye Tiguan R yter TSI-motoren på 2,0 liter hele 320 hk, med 420 Nm maksimalt dreiemoment. Kombinert med 7-trinns DSG kasse og firehjulsdrift loves vi spreke ytelser, som 0-100 på 4,9 og toippfart på 250.
Samtidig lover Volkswagen at bilen beholder sine egenskaper som praktisk og rommelig familiebil, og den kan trekke tilhengere på inntil 2,2 tonn.
Firehjulsdriften i Tiguan R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring».
Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100% av dreiemomentet som går bakover kan ledes til det hjulet som har best grep.
Dette øker ifølge produsenten de sportslige egenskapene i Tiguan R betydelig, spesielt ved svingkjøring.
I kombinasjon med 10 mm senket understell og progressiv styring med bedre feedback, setter Tiguan R en ny standard for kjøreglede blant SUV-er, lover de.
Bilens «Vehicle Dynamic Manager» (VDM) samkjører firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC).
Tiguan R har «Race» som eget kjøreprogram. Da er alle bilens systemer innstilt for maksimal ytelse, og den elektroniske stabilitetskontrollen (EDC) kan deaktiveres. Programmet kan aktiveres med en egen R-knapp på rattet.
Importøren betegner Tiguan R som en komplett utstyrt SUV med blant annet Travel Assist avanserte førerhjelpsystemer inkludert adaptiv cruise control, IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision Cockpit med navigasjonssystem, Top-Sportsseter i R-design, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete, 3-soners klimaanlegg og 20 tommers felger med brede 255/40 R20 dekk for å nevne noe.
Volkswagen åpner for bestilling av Tiguan R nå. Norsk pris er fra kr 743.800 eks. frakt- og leveringsomkostninger.
Du finner priser og tekniske data for de øvrige Tiguan-modellene i vår nybilbase.