-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Du kjenner den selvsagt lett igjen som en Mercedes, men førsteinntrykket er at nykommeren er mer sportslig og leken enn sin forgjenger. Mercedes lover maksimal komfort og det avanserte MBUX infotainment-systemet tar deg med inn i fremtiden.
Viktigst med norske øyne er nok at den ladbare hybrider nå tar et kvantesprang med hensyn til rekkevidde takket være en batteripakke på hele 25,4 kWt.
Mens første generasjon ladbar C-Klasse hadde en realistisk rekkevidde på eldrift på rundt to mil, lover Mercedes nå 100 kilometer basert på WLTP-syklusen.
Det vil dekke det daglige behovet for svært mange som dermed vil kunne spare store beløp på drivstoff om de passer på å lade batteriene jevnlig. Mercedes åpner også for hurtiglading med kapasitet på inntil 55 kW mens om bord-laderen har en kapasitet på 11 kW.
Selvsagt kommer også et stor utvalg bensin- og dieselmotorer. Samtlige er firesylindrede med 48V mildhybrid teknikk, og effekten spenner fra 170 til 258 hestekrefter for bensinmotorene og fra 200 til 265 hk for dieselvariantene.
Andre generasjon MBUX som nylig ble lansert i S-Klassen har funnet veien til nye C-Klasse. Foran føreren sitter en 10,25-tommers skjerm som erstatter konvensjonelle instrumenter, men en større 12,3-tommer er også tilgjengelig.
Infotainment-systemet kontrolleres via en vertikal 9,5-tommers berøringsskjerm som standard, alternativt en 11,9-tommer for dem som syns standardskjermen er for liten.
Nye C-Klasse kan bestilles fra mars, og de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren.
Foreløpig har ikke Mercedes offentliggjort data for den ladbare hybriden som ligger litt frem i tid, men her er viktigste informasjon om bensin- og dieselmotorene.
(stasjonsvogn i parentes)
(stasjonsvogn i parentes)
Viktigste mål:
[1] Inkludert takrails
[2] Den ladbare hybriden har redusert bagasjekapasitet
C-Klasse | Sedan | Utg. modell | Diff. | Stasjonsvogn | Utg. modell | Diff. |
Lengde | 4751 | 4686 | +65 | 4751 | 4702 | +49 |
Bredde | 1820 | 1810 | +10 | 1820 | 1.80 | +10 |
Bredde med speilhus | 2033 | 2020 | +13 | 2033 | 2020 | +13 |
Høyde | 1438 | 1447 | -9 | 1455[1] | 1462 | -7 |
Akselavstand | 2865 | 2840 | +25 | 2865 | 2840 | +25 |
Sporvidde foran | 1582 | 1563 | +19 | 1582 | 1563 | +19 |
Sporvidde bak | 1594 | 1546 | +48 | 1594 | 1546 | +48 |
Luggage capacity acc. to [2]VDA (L) | 455 | 455 | 0 | 490-1510 | 460-1480 | +30/+30 |
C 220 d | C 300 d | ||
Motorvolum | Cc | 1992 | 1992 |
Effekt | Hk | 200 | 265 |
ved | o/min | 4200 | 4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 440 | 550 |
ved | o/min | 1800-2800 | 1800-2200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 5.6-4.9 (5.8-5.1) | 5.6-5.0 (5.8-5.1) |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 148-130 (152-134) | 148-131 (152-135) |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 7.3 (7.4) | 5.7 (5.8) |
Toppfart | km/t | 245 (242) | 250 (250) |
C 180 | C 200 | C 200 4MATIC | C 300 | C 300 4MATIC | ||
Motorvolum | cc | 1496 | 1496 | 1496 | 1999 | 1999 |
Effekt | hk | 170 | 204 | 204 | 258 | 258 |
ved | o/min | 5500-6100 | 5800-6100 | 5800-6100 | 5800 | 5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 250 | 300 | 300 | 400 | 400 |
ved | o/min | 1800-4000 | 1800-4000 | 1800-4000 | 2000-3200 | 2000-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 7.2-6.2 | 7.2-6.3 (7.4-6.5) | 7.6-6.6 | 7.4-6.6 | 7.9-7.0 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 163-141 | 163-143 (168-149) | 172-151 | 169-150 | 180-160 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 8.6 | 7.3 (7.5) | 7.1 | 6.0 | 6.0 |
Toppfart | km/t | 231 | 246 (240) | 241 | 250 | 250 |