-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her er neste generasjon C-Klasse
Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.
Du kjenner den selvsagt lett igjen som en Mercedes, men førsteinntrykket er at nykommeren er mer sportslig og leken enn sin forgjenger. Mercedes lover maksimal komfort og det avanserte MBUX infotainment-systemet tar deg med inn i fremtiden.
Viktigst med norske øyne er nok at den ladbare hybrider nå tar et kvantesprang med hensyn til rekkevidde takket være en batteripakke på hele 25,4 kWt.
Mens første generasjon ladbar C-Klasse hadde en realistisk rekkevidde på eldrift på rundt to mil, lover Mercedes nå 100 kilometer basert på WLTP-syklusen.
Det vil dekke det daglige behovet for svært mange som dermed vil kunne spare store beløp på drivstoff om de passer på å lade batteriene jevnlig. Mercedes åpner også for hurtiglading med kapasitet på inntil 55 kW mens om bord-laderen har en kapasitet på 11 kW.
Selvsagt kommer også et stor utvalg bensin- og dieselmotorer. Samtlige er firesylindrede med 48V mildhybrid teknikk, og effekten spenner fra 170 til 258 hestekrefter for bensinmotorene og fra 200 til 265 hk for dieselvariantene.
Andre generasjon MBUX som nylig ble lansert i S-Klassen har funnet veien til nye C-Klasse. Foran føreren sitter en 10,25-tommers skjerm som erstatter konvensjonelle instrumenter, men en større 12,3-tommer er også tilgjengelig.
Infotainment-systemet kontrolleres via en vertikal 9,5-tommers berøringsskjerm som standard, alternativt en 11,9-tommer for dem som syns standardskjermen er for liten.
Nye C-Klasse kan bestilles fra mars, og de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren.
Foreløpig har ikke Mercedes offentliggjort data for den ladbare hybriden som ligger litt frem i tid, men her er viktigste informasjon om bensin- og dieselmotorene.
(stasjonsvogn i parentes)
(stasjonsvogn i parentes)
Viktigste mål:
[1] Inkludert takrails
[2] Den ladbare hybriden har redusert bagasjekapasitet
C-Klasse | Sedan | Utg. modell | Diff. | Stasjonsvogn | Utg. modell | Diff. |
Lengde | 4751 | 4686 | +65 | 4751 | 4702 | +49 |
Bredde | 1820 | 1810 | +10 | 1820 | 1.80 | +10 |
Bredde med speilhus | 2033 | 2020 | +13 | 2033 | 2020 | +13 |
Høyde | 1438 | 1447 | -9 | 1455[1] | 1462 | -7 |
Akselavstand | 2865 | 2840 | +25 | 2865 | 2840 | +25 |
Sporvidde foran | 1582 | 1563 | +19 | 1582 | 1563 | +19 |
Sporvidde bak | 1594 | 1546 | +48 | 1594 | 1546 | +48 |
Luggage capacity acc. to [2]VDA (L) | 455 | 455 | 0 | 490-1510 | 460-1480 | +30/+30 |
C 220 d | C 300 d | ||
Motorvolum | Cc | 1992 | 1992 |
Effekt | Hk | 200 | 265 |
ved | o/min | 4200 | 4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 440 | 550 |
ved | o/min | 1800-2800 | 1800-2200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 5.6-4.9 (5.8-5.1) | 5.6-5.0 (5.8-5.1) |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 148-130 (152-134) | 148-131 (152-135) |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 7.3 (7.4) | 5.7 (5.8) |
Toppfart | km/t | 245 (242) | 250 (250) |
C 180 | C 200 | C 200 4MATIC | C 300 | C 300 4MATIC | ||
Motorvolum | cc | 1496 | 1496 | 1496 | 1999 | 1999 |
Effekt | hk | 170 | 204 | 204 | 258 | 258 |
ved | o/min | 5500-6100 | 5800-6100 | 5800-6100 | 5800 | 5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Hk | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Dreiemoment | Nm | 250 | 300 | 300 | 400 | 400 |
ved | o/min | 1800-4000 | 1800-4000 | 1800-4000 | 2000-3200 | 2000-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 7.2-6.2 | 7.2-6.3 (7.4-6.5) | 7.6-6.6 | 7.4-6.6 | 7.9-7.0 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 163-141 | 163-143 (168-149) | 172-151 | 169-150 | 180-160 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 8.6 | 7.3 (7.5) | 7.1 | 6.0 | 6.0 |
Toppfart | km/t | 231 | 246 (240) | 241 | 250 | 250 |