Porsche : Endelig forlovet: TAG Heuer og Porsche - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Endelig forlovet: TAG Heuer og Porsche
To av de store navnene i hver sin bransje har endelig inngått det de kaller strategisk samarbeide. Heuer, klokkemakeren, etterhvert TAG Heuer – og Porsche.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Oppi hodet mitt har disse to vært sammen hele livet, enda jeg vet godt at de ikke har vært det. 

Jack Heuer overtok klokkemakeren som var grunnlagt av bestefar i 1961. Men da hadde allerede forbindelsen med biler startet – siden veiene i Sveits var så dårlige ante man aldri hvor lang tid en tur ville ta. Så bestefar bygde den første «Tiden Turen Tok» kronografen.

Elapsed Time kaller vi det nå.

Jack kjørte litt rally i en rød MGA og hadde litt bildilla. Det var han som begynte å kalle klokkene opp etter berømte baner eller løp – Carrera var en av dem. Oppkalt etter Carrera Panamericana som bare gikk fem ganger, men som tok livet av sikkert femti.

Det er der jeg har stokket kortene når jeg ikke har tenkt meg om. For akkurat som TAG Heuer i dag har 100 forskjellige Carrera i katalogen, er vel også Carrera Porsches mest populære modell-betegnelse.

Brukt med en viss rett – de tok klasseseier der i 1954. 

Men så er det Steve McQueen da, og hans kjøredress med Heuer-logoen på da han spilte inn Le Mans – og han kjørte da vitterlig en Porsche. Den livsfarlige 917.

Men der har vi en helt annen historie.          

Heuer, før de ble kjøpt opp av TAG, brukte Jo Siffert – en av de virkelige Grand Prix-heltene – som ‘ambassadør’. 

– Han fikk 25.000 sveitserfrancs for å klistre logoen vår på bilene og på kjøredressen, fortalte Jack Heuer nylig.

– I tillegg fikk han kjøpe urene våre en  gros, og selge dem videre til sine racing-venner for den fortjenesten han fikk til. Det gjorde han så effektivt at på slutten av 1969-sesongen hadde halve pit’en Heuer på armen. Det hadde jo også Steve McQueen oppdaget, så han hadde kjøpt en som han brukte i filmen.

– Men da han oppdaget at han skulle kjøre den bilen som Siffert hadde kjørt løp med, sa han at samme bilen – da skal jeg ha identisk kjøredress også. Og dermed fikk Heuer en gratis eksponering som fremdeles gjenkjennes overalt

(saken fortsetter)

De av dere som kan deres racing vil også huske TAG Heuer Porsche-motoren. TAG Gruppen kom om bord midt på åtti-tallet og var også engasjert i McLaren som trengte en motor.

TAG Heuer betalte for utviklingen av en motor hos Porsche som ble den TAG-turboen som ga Niki Lauda et verdensmesterskap i 1984 og Alain Prost to, i 1985 og 1985.

Men selv ikke et partnerskap med slik suksess ledet til noe mer før det hadde gått ytterligere 35 år.

Jack Heuer var nemlig svært opptatt av å gjøre seg lekker for Ferrari. Fra 1971 til 1979 hadde hver eneste Ferrari-kjører en Heuer-logo på kjøredressen, og alle besøkte fabrikken der de fikk et ur i gull med inngravert navn og blodtype (‘for at de ikke skulle selge dem videre’).

Etter det har de flørtet med en rekke bilmerker, McLaren, Audi, Nissan, Red Bull, Aston Martin … jeg har sikkert glemt noen

Porsche på sin side rotet med klokkeproduksjon selv.

Butzi (Ferdinand Alexander) Porsche, som hadde tegnet 911, startet sitt eget designfirma uavhengig av bilfabrikken i 1972. Noe av det første han tegnet var en klokke som han fikk produsert et sted og som han klarte å selge til slekta. Svertet stål – den var faktisk ganske avant garde.

Mot slutten av 70-årene var det imidlertid IWC som overtok, titan blant annet – noe som varte innpå nitti-tallet. Etter det har det vært et nytt merke i året omtrent – sikkert bra for omsetningen. Eterna husker jeg i hvert fall. Og nå sist Chopard.

Men så merket vi signalene i fjor da TAG Heuer gikk inn som tidtakings-alliert hos TAG Heuer Porsche Formula E Team – noe de fortsetter i år.

Og nå skal forholdet virkelig sementeres.

– Vi skal samarbeide om å skape både enestående opplevelser og enestående produkter for både kunder og fans som føler sterkt både for våre merkevarer og for det vi står for.

Dette ifølge Frédéric Arnault, CEO i TAG Heuer og sønn av Bernard Arnault – eier av LVMH som altså også eier TAG Heuer nå.

Så dermed har vi også det første konkrete resultatet av det nye forholdet. En Carrera-versjon til å ha på armen der skiven har fått en asfalt-liknende finish, der tallene er hentet fra instrumentene på et Porsche dashbord og der navnet Porsche er gravert inn, lekkert og ganske diskret, på bezelen der hvor det vanligvis står ‘tachymeter’.

La oss håpe, i det minste for de som samler på slike ting, at dette forholdet kommer til å vare en stund.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: