Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022
Peugeot 308 2022

Her er neste generasjon 308

Peugeot viser nå de første offisielle bilder av neste generasjon 308. Den kommer som ladbar hybrid og får et helt nytt interiør.

Publisert Sist oppdatert

Dette er Peugeots utfordrer i Golf-klassen, og sammen med sine forgjengere – med forskjellige sluttsifre – er den solgt i syv millioner eksemplarer på verdensbasis.

Bilen er bygget på en revidert utgave av PSA-gruppens fleksible EMP2-plattform og inneholder det siste på infotainment- og sikkerhetsfronten.

Vi kan en forsmak på nye 308 gjennom disse renderingen for snart et halvt år siden

Nye 308 tilbys med et utvalg moderne bensin- og dieselmotorer og kommer som ladbar hybrid med brukbar rekkevidde. Men skal du ha elbil må du – i alle fall foreløpig – velge noe annet. Det mangler jo ikke på alternativer fra merkene under PSA-paraplyen.

Peugeot er kjent for sine lavt plasserte, kompakte ratt som gir god sikt til et høyt plassert instrumentpanel – en løsning de kaller «i-cockpit» og som har utviklet seg i stadig mer brukervennlig retning etter hvert som de har høstet erfaring.

Det nye rattet inneholder sensorer som sjekker at førerens hender er på rattet når nye hjelpemidler er i funksjon. Fra rattet kan man styre radio, media, telefon og assistansesystemer.

En 10-tommers skjerm (avhengig av utstyrsnivå) erstatter konvensjonelle instrumenter og lar føreren konfigurere skjermen etter egne ønsker. Under den sentralt plasserte infotainment-skjermen sitter brytere for de viktigste funksjoner.

Speiling av telefon skjer trådløst, vi kan vel gå ut fra at det gjelder både Apple CarPlay og Android Auto selv om ikke Peugeot er konkrete på dette. I tillegg kan to telefoner kobles samtidig via blåtann.

Nye autonome egenskaper tilbys gjennom Drive Assist 2.0-pakken mot slutten av året.

Her får du adaptiv cruise med stop&go, filassistent samt nye funksjoner som skal gi «semiautomatiske» filskift i 70-180 km/t, gir varsel om tillatt hastighet samt anbefalt fart i en kommende kurve.

Sammenlignet med forgjengeren er akselavstanden strukket med 55 mm for å gi et mer rommelig interiør. Samtidig er høyden redusert med 20 mm for å gi bilen en mer dynamisk fremtoning.

Med en legde på 436 cm er nye 308 11 cm lengre enn sin forgjenger mens høyden er 144 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 412 liter, inkludert 28 liter under gulvet. Med nedlagte seter øker volumet til 1323 liter.

På motorfronten er det mye å velge mellom, men vi starter med de mest aktuelle alternativene for Norge, nemlig de ladbare hybridene som begge leveres i kombinasjon med forhjulsdrift og automatgirkasse.

HYBRID 225 e-EAT8 kombinerer en 180-hesters bensinmotor med elmotor på 81 kW koblet til girkassen. Som navnet indikerer, er samlet effekt 225 hk / 360 Nm og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 59 kilometer basert på WLTP-syklusen.

HYBRID 180 e-EAT8 er en litt svakere alternativ med bensinmotor på 150 hk og tilsvarende elmotor og batteripakke. Dermed blir samlet effekt 180 hk / 360 Nm mens rekkevidden er oppgitt til 60 km.

Batteripakken har i begge tilfeller en kapasitet på 12,4 kWt og har som standard en 3,7 kW ombordlader.

I tillegg tilbys 308 med 3-sylindrede bensinmotorer på 110 eller 130 hk samt en 4-sylindret dieselbrenner på 130 hk. Jeg antar at disse blir lite aktuelle for Norge.

Som sagt nevner ikke Peugeot elbil med et eneste ord. De røper heller ikke om nye 308 kommer som stasjonsvogn – slik tilfellet er med forgjengeren.

Powered by Labrador CMS