-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
På vei inn i framtiden
Lang rekkevidde kontra skiboks på taket, er ikke en uvesentlig problemstilling i valget mellom Volkswagen ID.3 og Peugeot e-2008.
Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.
Mens Volkswagen lanserer ID.3 i et forrykende tempo, legger ikke på noen måte Peugeot seg flat. Her skal det kjempes, men Peugeot bruker ikke bare prisvåpenet når de løfter fram litt rimeligere e2008. Nei, Peugeot stikker der det smerter mest: last på taket.
– Med eller uten skiboks? Spørsmålet fra kommunikasjonsansvarlig Stian Gihle i Peugeot kom overraskende på meg, i planleggingen av duellen mellom to av de mest interessante elbilnyhetene denne høsten.
For det er ingen tvil om at Peugeot e-2008 må finne seg i å spille rollen som underdog, mens Volkswagen valser fram og gjorde ID.3 til nest solgte bilmodell i september. I VWs strategi med ID.3 ligger å fylle plassen der Golf slapp, da norske bilkjøpere gikk inn i elektrifiseringsmodus.
IKKE NOE PÅ TAKET
ID.3 kan ikke laste noe som helst på taket. Ikke så mye som et par skistaver, med mindre de tapes fast til takplaten.
Peugeot e-2008 derimot tar med både ski, sykler og annet som normalt havner på stativ eller i boks på et biltak, alt begrenset til 70 kg.
Til gjengjeld byr det på problemer å ta med skiene inne i e-2008 om det sitter noen i baksetet, fordi bilen ikke har skiluke eller 40/20/40-splitt på bakseteryggen. ID.3 kommer med skiluke, men ingen av bilene er godkjent for å trekke noe tungt etter seg. Akkurat det er et opplagt minus ved begge bilene.
Ok, så er ikke ID.3 eller e-2008 for alle, men for mange dekker de to små familiebilene behovene og fyller ut bildet i et etter hvert ganske variert utbud av elektriske biler.
Den største forskjellen mellom de to ligger i tankesettet bak bilene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Peugeot e-2008
- Volkswagen ID.3
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.