-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Porsche oppdaterer Macan
Porsche er ute og tester en oppdatert Macan. Men det mest interessante for elbilfraksjonen ligger fortsatt et par år inn i fremtiden.
Macan kom på markedet i 2014 og utviklet seg som forventet raskt til å bli merkets største volumselger.
I 2019 fikk den en facelift, men nå er det enda flere endringer på gang, og det er årsaken til testbilen våre fotografer har kommet over her.
Vanlig livssyklus for et bilmodell er gjerne 7-8 år, og det er sjelden den «faceliftes» mer enn én gang i denne perioden. Små endringer av teknisk karakter skjer derimot jevnlig, både med hensyn til motor og elektronikk, men skallet forblir som oftest intakt.
Så hva skjer her?
Vi vet at Porsche er i gang med å utvikle en helt ny Macan som blir en ren elbil. Det er den vår illustratør har laget renderinger av her, slik han tror bilen vil se ut når den kommer på markedet om et par år. Vi har også fått bilder fra Porsche av lett maskerte biler under testing.
Denne skal bygges på en ny elbil-plattform (internt kalt PPE) som utvikles av Porsche i samarbeid med deres familiemedlem i VW-gruppen, Audi. Den er en videreutvikling av J1-plattformen som ligger under Taycan og den kommende e-tron GT.
El-utgaven av Macan skal lanseres i 2023, men selv om Porsche har hatt formidabel suksess med Taycan i Norge, er det langt fra alle som ønsker seg en ny Macan som elbil.
Derfor vil Porsche helgardere og selge den eksisterende modellen med bensin- og dieselmotorer i noen år fremover. Man går selvsagt forsiktig frem med en volumselger som denne.
Og deri ligger årsaken til at Macan oppgraderes for andre gang, slik at den blir mer på linje med den kommende elbilen med hensyn til design og teknikk.
Vi kjenner ikke detaljene, men kan anta at det vil komme milde hybridvarianter av motorene. Ladbar hybrid tror vi neppe kommer, for en stor batteripakke vil stjele mye av bagasjerommet som allerede har begrenset kapasitet (488 liter).
Mens Macan har mye til felles med Audi Q5, vil det også kommer en slektning til elektriske Macan med fire ringer – den får betegnelse Q6 e-tron.
Selv om Porsche fortsetter salget av Macan med bensinmotorer, har de klokkertro på elektrisk for fremtiden – ja faktisk forventer de at elbilene vil utgjøre hele 80 prosent av salget deres i 2030. De resterende bilene vil primært være 911-varianter.