Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

Aston Martin One-77
Aston Martin One-77

De første skissene i typisk Reichman-stilFoto: Jon Winding-Sørensen
De første skissene i typisk Reichman-stil
Foto: Jon Winding-Sørensen
Største jeg har gjort, sa Marek Reichman
Største jeg har gjort, sa Marek Reichman

Her er det prsojektleder Ian Minard (t.v.) som får oppmerksomheten, med Reichman til høyre
Her er det prsojektleder Ian Minard (t.v.) som får oppmerksomheten, med Reichman til høyre

Ingen vil krangle om en sånn profil
Ingen vil krangle om en sånn profil

Men hva gjør en norsk-designet, sveitsisk produsert karbonfiberstol i Aston Martins designstudio tro. dette er en annen spennende historie som vi vil fortelle senere
Men hva gjør en norsk-designet, sveitsisk produsert karbonfiberstol i Aston Martins designstudio tro. dette er en annen spennende historie som vi vil fortelle senere

Her begynner ting å ta formFoto: Jon Winding-Sørensen
Her begynner ting å ta form
Foto: Jon Winding-Sørensen
Miles har gjort eksteriøret, ser det ut som
Miles har gjort eksteriøret, ser det ut som

One-77 i studio
One-77 i studio

Bakfra er det ingen tvil
Bakfra er det ingen tvil

Forfra er det enda tydeligere hva dette er
Forfra er det enda tydeligere hva dette er

En helt spesiell Badge for denne modellen. Utført så den ser ut som en juvelFoto: Jon Winding-Sørensen
En helt spesiell Badge for denne modellen. Utført så den ser ut som en juvel
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fabrikken har eget modell-studio. I utgangspunktet var det tre forskjellige forslag
Fabrikken har eget modell-studio. I utgangspunktet var det tre forskjellige forslag

Marek Reichman starter forestillingenFoto: Jon Winding-Sørensen
Marek Reichman starter forestillingen
Foto: Jon Winding-Sørensen


Aston Martins One-77-kode knekket

STUDIOBESØK HOS ASTON: Hva er egentlig One-77? ”En perfekt symbiose av ren kunst og den råeste teknisk innovasjon svarte de to med mest ansvar for Aston Martins nyeste og mest eksklusive bilmodell.

Publisert Sist oppdatert

Det er alltid morsomt når de som har ansvaret for noe, forklarer det de har hatt ansvaret for.

Uansett om det er en vei som åpnes, eller en ny kleskolleksjon som vises, eller det er en ny bok som presenteres, å lytte til de som har gjort jobben er alltid spennende.

Flytte grenser

Så da Marek Reichman, Aston Martins sjefdesigner, og Ian Minards, sjef for produktutvikling og ansvarlig for dette prosjektet, tok noen av oss med rundt bilen, og brukte en time på å fortelle hva det egentlig dreide seg om, var det grunn til å være litt på alerten.

Selvfølgelig kan vi trekke på skuldrene av nok en ny superbil. Fullstendig irrelevant, og med en pris på langt over en million pund, er den selvfølgelig også umoralsk.

Men er det så enkelt?

Hadde vi hatt noen pyramider eller domkirker i Milano eller noen Monolitt i Vigelandsparken, dersom ingen hadde våget å flytte grenser – og funnet noen som var villige til å betale for det?

Her er det flyttet en mengde grenser.

SE BILDEGALLERI AV ASTON MARTIN ONE-77

Massiv bombe

Bilen er bygget på en karbonfiber-monocoque (produsert i Canada, forresten). Fjæringen er ren Formel 1, med push rods og horisontale fjærer og dempere.

Karosseriet er så skulpturert at det finnes ikke den karosseripresse i verden som kan håndtere disse intrikate formene – det er håndbanket aluminium, signert noen av Englands beste karosseribankere.

En massiv bombe av en bil som veier under 1500 kg, der en Bugatti veier rundt 1900.

Tørrsump-motor trukket så langt tilbake at man godt kan snakke om sentralmotor her også, bare at den sitter foran. Seks-trinneren montert bak, 710 hester og 750 Nm drar via bakhjulene.

Men dette er katalog-informasjoner. Det som imponerer er selve prosjektet.

LES OGSÅ: Åpent hus og kjøredag dag hos Aston Martin

Begeistring

Det tok 2 ½ år å gjøre det hele, frem til presentasjonen i Geneve i fjor, forteller Ian Minards (som tidligere førte Vanquish-prosjektet helt frem), og han forteller om hvor magert de egentlig er bemannet, men hvor entusiastiske de alle var og hvordan alle ble på jobben fire timer ekstra en juleaften, bare for å se på de nydelige karbon-konponentene som var fløyet inn den morgenen fra en underleverandør.

”Så hvilke andre prosjekter gikk det ut over?” spurte jeg. Ingen åpenbart, samtidig jobbet man parallelt med V12 i Vantage, Volante på DBS og – ikke minst – med Rapide som ikke ser ut som den har fått for lite oppmerksomhet den heller.

”Tvert om”, sier Minards, ”vi har hentet masse med denne bilen. Vi har lært en helt annen prosjektadministrasjon, og siden dette var en så helt spesiell bil, klarte vi å bygge opp en helt ny form for begeistring i hele organisasjonen.

Kunstverk

Marek Reichman går rundt bilen og maler detaljer i luften med store armbevegelser. Men det han ikke sier, som jeg synes er noe av det beste med bilen, er at på tross av at dette er noe helt annet (bortsett fra grillen), er du ikke i tvil om at det er en Aston Martin du har foran deg, uansett hvilken vinkel du ser den fra. Det er denne type signatur som forteller at her er det gjort et skikkelig kunstverk.

Skissene på veggen forteller alt om det. De første, grove, ideene har utvilsomt Markes håndskrift. Men så finner jeg skisser, noen er signert Miles, andre står det Hill på. Dette er folk som jobber intuitivt med Reichman, og har gjort det siden de alle sammen var og tegnet drømmebiler hos Ford i USA (sammen med bl.a. norske Per Ivar Selvaag). Mercury Messenger var et høydepunkt fra den tiden.

Matt Hill gikk ut fra Coventry i 1995 og har både vært innom Lotus og syslet med planer om sin egen komposittbil, som han døpte Banshee mens Miles Nurnberger kom fra Coventry et par år senere og gikk Ford/Aston-løypa hele veien. Hill gjør mest interiør mens Nurnberger er en eksteriør-mann.

Og begge åpenbart genspleisa med Aston Martin-DNA.

LES OGSÅ: Åpent hus og kjøredag dag hos Aston Martin

Akademisk interesse

Det er vel ikke ukjent at navnet betyr at bilen skal bygges i 77 eksemplarer (den vi så er ikke blant dem, den er en ren utviklingsmodell). Til nå er litt over 50 plassert, de første skal leveres i oktober i år.

Og til hvilken pris?

Aston Martin er smarte, de har lært av for eksempel Ferrari, som er verdensmestre på myte-making, å være litt mystiske. Top Gear har sagt at prisen blir 1,2 millioner pund. Robb Report, som vel leses av de fleste potensielle kundene, har antydet 1,7 millioner.

Prisen er av akademisk interesse. For meg er det nok å vite at den finnes, akkurat som pyramidene, domkirken i Milano og Monolitten i Frognerparken.

SE BILDEGALLERI AV ASTON MARTIN ONE-77

Powered by Labrador CMS