-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Bilen er en hyllest til V600-modellen av V8-eren som kom i 1998, hvi modellnavn hintet til at bilen hadde hele 600 hestekrefter. Det var passe drøyt den gang da, og er ikke småtteri nå heller.
Nå vekkes navnet til live gjennom 14 håndbygde spesialmodeller av den egentlig utgåtte Vantage.
Den nye modellen har allerede begynt sin ferd ned langs samlebåndet, men en trofast Aston-kunde spurte veldig, veldig pent om ikke de kunne lage en bil inspirert av den gamle V600-en.
Svaret fra Aston? "Ja, selvfølgelig!"
Aston Martin har en egen Q-avdeling (lurer på hvor de fikk det navnet, fra ..?) som tar seg av nettopp slike forespørsler. Her bygges skreddersydde modeller både i liten og litt større skala – og dette må sies å være relativt stor skala for spesialavdelingen. 14 biler skal bygges – syv hver av coupé og cabriolet – og alle skal ha samme spesifikasjoner.
Det betyr 6-liters selvpustende V12-motor med 600 hestekrefter og syv-trinns manuell girkasse.
Kjenner du at det kribler i både høyrefot og hode? Det gjør i hvert fall jeg.
For å skille V600-en fra andre Vantage-modeller har Aston laget panser med "hump" i, for å understreke hva som bor under. Detaljer langs siden gjør profilen litt annerledes, men det er nok grillen som er enkelt å se endringene i.
Innvendig har liberal bruk av karbonfiber og anodisert aluminium fått ansvaret for å gjøre dette til "den ultimate Vantage", mens instrumenter unike for V600 finner veien inn foran rattet.
Aston legger ikke skjul på at dette er en bil som egentlig er på vei ut av produksjon – eller strengt tatt allerede ferdig-produsert – og bruker modellen som et slags gå-ut-med-et-smell. Den aldrende VH-arkitekturen er plattformen, og Aston mener selv dette er den "ultimate analoge Vantage".
Enn så lenge er ikke nye Vantage tilgjengelig med verken V12-motor eller manuell girkasse, men siden 2018-Vantagen i stor grad er bygget på plattformen til DB11 er det fullt mulig å smette Astons egen V12-motor fra 11-ern under panseret. Derimot snakker vi ikke om en selvpustende 6-liter som i V600, men om en 5,2-liters twin-turbo. Manuell girkasse? Vi lever i håpet.
Blir suget etter manuell, selvpustende V12-er og en moderne-retro gjenoppliving av gammelt spesialnavn er det fortsatt håp. Bilene skal være klare for levering til de heldige få i tredje kvartal i år.