Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition

PRØVEKJØRT

Når drøm blir virkelighet: Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition

Den starter med et tungt drønn, og etter et par trykk på en lett tilgjengelig knapp på høyre side av rattet smeller det skikkelig fra de fire fete eksosrørene. Livet blir ikke det samme etter noen dager i Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition.

Publisert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 08-2021

Det hviler noe nobelt ved Aston Martin, over bilene og over historien. Et kulturelt ikon og sportsligste bladet i det britiske firkløveret Rolls-Royce, Bentley, Land Rover – og Aston Martin.

Kanskje skyldes det filmskikkelsen James Bond som i 1964 tok ut en DB5 som firmabil til «Goldfinger» og siden stadig har vendt tilbake til merket. Eller kanskje det er merkets hang til å klamre seg til V12-motorer.

Nå som Porsche leverer flere biler i Norge enn Mazda, og Ferrari langt fra er noe sjeldent syn i sommertrafikken, så jeg fram til dager bak rattet i et merke som fortsatt vekker oppsikt og i en variant jeg garantert ikke ville møte på min vei sørover i det asfalterte landskapet.

F1

Så med en viss ærbødighet entrer jeg den Lunar matthvite med tyske skilter, bruker de 6,7 sekundene det tar å gjøre Vantage F1 Edition om fra lukket til åpen bil, kaster et blikk i speilet for å få nok et glimt av den kvart million kroner kostbare og fastmonterte vingen i karbonfiber på bagasjeromsluka, sjekker raskt at Mercedes også her er klart tilstedeværende i infotainment-teknologien før fireliter-åtteren fra AMG vekkes til dagens arbeid.

Jeg hadde ikke cruiset mange milene før en 911 tar meg igjen. På firefeltsveien glir fyren opp på siden, vinduet åpnes og en tommel vendt oppover kommer tydelig til syne før vedkommende forsvinner inn i grenselandet for førerkortet

Navnet Vantage har lang historie hos Aston Martin, sistnevnte med historie tilbake til 2018 etter at den Henrik Fisker-designede forgjengeren hadde levd i 12 år. Samtidig begynner det å bli noen år siden britene nedgraderte V12-eren på 5,9 liter til 5,2 liter, men relanserte den i Vantage tidligere i år og begrenset volumet til 333 eksemplarer.

I Vantage, som i utgangspunktet er rimeligste listeførte Aston i Norge med startpris på to millioner kroner, yter AMG-åtteren 510 hk.

Effektøkt

F1 Edition dukket opp som kupe og roadster i 2021 for å markere Aston Martins retur til Formel 1. Effektøkningen til 535 hk er der primært for å senke sprinten til 100 km/t til 3,6 sekunder for kupe-varianten og tidelen langsommere for roadsteren, sistnevnte giret til toppfart på 305 km/t (314 km/t for bilen med fast tak).

Jeg hadde ikke cruiset mange milene før en 911 tar meg igjen. På firefeltsveien glir fyren opp på siden, vinduet åpnes og en tommel vendt oppover kommer tydelig til syne før vedkommende forsvinner inn i grenselandet for førerkortet.

F1 Roadster velges ikke for å ha det silkemykt komfortabelt og stille inne i bilen slik som i roadsteren til Bentley. Likevel: i basisprogrammet kjører F1 overraskende komfortabelt med helt greit lydnivå.

Lyden sammen med lav sittestilling gir betydelig fartsfølelse, bakhjulsdrift, tilnærmet 50/50 vektfordeling, styrepresisjon på banebilnivå og lynkjapp 8-trinns ZF gjør F1 en drøm å håndtere på utfordrende veier.

Sinna

Det gentleman-aktige drukner lett i synet av hekken og de knallgule bremsecaliperne godt gjenkjennelige gjennom 21-tommerne med dimensjon 295/30 bak og 255/35 foran. Her lukter det bane lang vei.

Det gentleman-aktige drukner lett i synet av hekken og de knallgule bremsecaliperne godt gjenkjennelige gjennom 21-tommerne med dimensjon 295/30 bak og 255/35 foran. Her lukter det bane lang vei

Med kjøreprogramvelgeren vippet fra Sport via Sport+ til Track, og med de adaptive demperne justert tilsvarende, skifter instrumenteringen grunnfarge fra grønt til blodrødt og det markerte smellet ved hver nedgiring fremkaller betydelig lyst til å legge inn Rudskogen eller Vålerbanen på navigasjonen.

De kompakte målene bidrar til bilens lekenhet. Samtidig er det mer enn plass nok til de to inne i bilen hvor den elektriske justeringen av setene inkluderer minne, korsryggstøtte og sidestøtte. Gule elementer i dørtrekket og de alcantarakledde setene frisker opp i et heller grått interiør. Naviskjermen er liten, men stor nok til å gjøre bilen lettparkert.

Lite trekk

Ofte kan det trekke godt i en roadster når taket pakkes ned foran bagasjeromsluka. Det plaget meg ikke på noen måte i Vantage, men ubehagelig trekk hadde jeg heller ikke ventet i en bil til 2,7 millioner kroner.

Mange sportsbiler har knapt bagasjeplass. Det gjelder ikke Vantage F1 som fort kan komme til å bli brukt som transportmiddel til golfbanen, så to sett går fint under lokket.

Om bilen har mange førerstøttesystemer? Den har riktignok cruisekontroll, men ber du om mer så ser du definitivt på feil bil. Feil blir det også å snakke om forbruk, for hvem bryr seg om slike detaljer på dette bilnivået, men spesielt tørst er ikke Vantage: 10,5 liter per 100 km endte jeg på.

Konkurrenter: Porsche 911 turbo cab (4x4, dyrere, mer motorkraft), Mercedes-Benz SL 63 (4x4, samme pris, mer motorkraft) og Jaguar F-Type R V8 (4x4, mer motorkraft, rimeligere).

VI SYNES

Klassisk og sjelden entusiastbil, gir status, kostbar – og en drøm å kjøre.

Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition

Pris fra:Kr. 2 600 000
Pris testbil:Kr. 2 700 000
Motor:3982 ccm, V8, twin turbo
Effekt/moment:535 hk - 685 Nm
Drivlinje:8A, bakhjulsdrift
0-100 km/t:3,7 sekunder
Toppfart:305 km/t
Forbruk (test):1,05 l/mil
CO2 (test):243 g/km
Mål LxBxH:447/194/127 cm
Akselavstand:270 cm
Bagasjerom:Plass til to golfsett
Egenvekt:1 645 kg
Miljøklasse:G

Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Aston Martin Vantage Roadster F1 Edition - Foto: Øivind Skar
Powered by Labrador CMS