Konklusjon

Publisert

Testen

Det er ikke lett å velge blant disse tre. Bora frir med et svært overbevisende inntrykk når det gjelder finish og robusthet, men er langt fra perfekt. Som med Golf må du frem med verktøykassa når du skal skifte hovedlyspærer selv, og for de fleste betyr det at de må på verksted med bilen for en slik bagatell. Plassmessig når den ikke opp, og komforten kan også blir bedre. Men som sagt, Bora virker robust og gir et svært kompakt og godt inntrykk som 2/3 av testlaget falt for, men personlig ville jeg aldri kjøpt en bil hvor jeg må på verksted for å skifte lyspære.

Ingen hadde Astra høyest, men er du på jakt etter en bil med, for denne klassen, litt mer enn gjennomsnittlig motorytelser, er Astra et ypperlig valg. Den når ikke helt opp verken når det gjelder kjøreegenskaper eller komfort, men det er godt nok for de aller fleste. Astra er litt trang foran, men har meget god bakseteog bagasjeplass. Utstyrsnivået er også overbevisende. Finishen kan derimot bli bedre og bryterne for vindusheisene ser ut som de kommer fra et amerikansk restlager sammenlignet med de du finner i Bora og Focus.

Focus byr på noe nytt både designmessig og når det gjelder kjøreegenskaper og komfort og er et klart andrevalg. Den taper litt i forhold til de to konkurrentene ved at den føles lettere. Det har ikke bare med at den er svært lettkjørt og kjapp i bevegelsene. Også lydnivået gir inntrykk av at Focus er litt spinklere enn i Astra og Bora. Det er feil, Focus slår de to når det gjelder både kjøreegenskaper og kjørekomfort. Den har den rommeligste førerplassen, og finner du deg til rette bak dette rattet, er Focus en bedre bil enn Bora. Men det spørs om ikke Ford bør vurdere andre forseter i denne bilen. Det ville gjort like mye for Focus som høyderegulering av rattet gjør for Astra.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS