Opel Astra

Publisert Sist oppdatert

Astra
Astra

Innledning

Opel Astra har en basispris som gjør at den starter rett under 200.000 kroner med 1,4-liters motor, en motor vi denne gang valgte for å få en direkte prissammenligning med Nubira. I såkalt Business-utgave hører utstyrsnivå Enjoy med til denne prisen, ellers er det grunn til å merke seg at du må være forberedt på å punge ut med mer penger enn listeprisen tilsier for å komme opp på et akseptabelt utstyrsnivå. Et eksempel er at på basisutgavene hører både radio/CD-spiller og ESP med til ekstrautstyret.

Astra har et lyst og rommelig førermiljø, med meget god plass til bena. Setene er faste og gode, men både lårstøtten og sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. En detalj som korsryggstøtte i førersetet koster 300 kroner ekstra. Venstrefoten finner sin plass på en akseptabelt bred fothviler, og høyrebenet har også akseptabel støtte mot midtkonsollen. Instrumentklokkene er forholdsvis store, hendler og brytere er oversiktlig og logisk plassert.

Plassen i baksetet er akseptabel, spesielt i høyden, og bagasjevolumet er mer enn på høyde med Nubira og Focus, men rekker ikke opp til det solide bakrommet i Octavia. Baksetets konstruksjon er bedre her enn i sedanen, mer fleksibel, for her kan du vippe opp sitteputen mot ryggen på forsetet for å få flatt bagasjegulv når baksetetryggen legges ned (men er ekstrautstyr). Bredden i bagasjerommet er det bare Focus av testbilene som kan matche, men lastelengden er bedre i både Nubira og Octavia. Et pluss er det også at det finnes flyttbare kroker til å henge bæreposer og lignende på.

Astras 1,4-liter kan selvfølgelig ikke nå opp i dette selskapet verken når det gjelder ytelse eller trekkevne. En positiv følge av den svake motoren, er at forbruket er beskjedent, lommeboka setter pris på at konsumet ligger på 0,63 liter i gjennomsnitt.

Hjulopphenget viser fin balanse mellom komfort og sportslighet, og det takler store ujevnheter fint. På underlag av typen vaskebrett henger det ikke like godt med, det gjelder både veigrep og lyd. Gearskiftet er kjapt og behagelig, men det er ikke like presist som i Focus. Styringen kunne vært mer kontant, likevel gir den brukbar tilbakemelding fra underlaget.

Testlaget klaget over støyen i Astra. Fasiten i form av desibelmåleren kunne ikke bekrefte dette, for både under akselerasjon og ved normal landeveiskjøring ligger verdiene på linje med støyen i de andre testbilene. Det subjektive inntrykket av støybildet er imidlertid at det er skarpere og mer fremtredende i Astra, spesielt gjelder det romlestøy på grov asfalt.

Tilsynelatende har Astra en meget gunstig pris. Basisutgaven er temmelig ribbet, og utstyr som ESP, radio, kjørecomputer, delt og nedfellbar bakseterygg samt alu-felger koster ekstra.

FØRERMILJØ = 8
Funksjonell førerplass med god oversikt. Akseptabel sittestilling, lårstøtte og sidestøtte i rygg kunne vært bedre.
PLASS = 8
Benplass og kupéplass midt på treet i dette selskapet. Rommelig bagasjerom.
KOMFORT = 7
Skarpt støybilde, romlestøy. Minus for fjæringen på småhumpete underlag.
KJØREEGENSKAPER = 8
Kjøreegenskaper på det jevne, god balanse mellom sportslighet og komfort.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger litt etter i akselerasjon. Minste motoren, derfor moderat forbruk i dette selskapet.
SIKKERHET = 9
Fem stjerner i NCAP-kollisjonstest. Fire stjerner for barnesikkerhet, en stjerne for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
utstyrsnivået er moderat - det meste koster ekstra.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Chevrolet Nubira
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS