Opel Astra GTC: Sjarm og potens i ny innpakning

Opel lanserer sitt tredje medlem i Astra-familien. Med elegante linjer og potente motorer utfordrer den rivalen fra Wolfsburg.

Publisert Sist oppdatert

Astra GTC
Astra GTC

Først publisert i BIL 5 - 2005.

Nye Astra er godt etablert på det norske markedet og ligger etter to måneder på tredjeplass på modelltoppen fra OFV, kun slått av Corolla og Avensis. Stasjonsvogna står for ca. 70% av volumet, men også 5-dørsutgaven er populær. Nå får de to følge av nok en variant, Astra GTC er betegnelsen Opel bruker på 3-dørsutgaven – Grand Turismo Compact.

GTC har fått et helt eget karosseri, kun deler av fronten er hentet fra 5-dørs utgaven – i tillegg til plattform, motorer og transmisjoner som er de samme for alle Astra-modellene. GTC er fire centimeter lenger, fire centimeter bredere og tre centimeter lavere enn 5-dørs Astra – gode egenskaper for familiens mest sportslige medlem. Akselavstanden er den samme, noe som gir tilsvarende rom i kupéen med unntak av takhøyden bak som er noe begrenset. Bagasjerommet har også tilsvarende kapasitet – 380 liter. Linjene er lekre og fronten aggressiv, men den runde takbuen og de små siderutene bak begrenser utsikten skrått bakover mens nakkestøttene i baksetet gir dårlig sikt gjennom bakruta.

Golf GTI skal ifølge Volkswagen kun leveres med én motor – TFSI utgaven med 200 hester. Opel velger imidlertid en helt annen strategi og tilbyr hele 8 forskjellige motorer til Astra GTC. Minste alternativ er en 1,4-liters bensinmotor med 90 hester – mens toppmodellen, en 2,0-liter turbo, byr på 200 hester. Mellom disse ytterpunktene kan du velge mellom en 1,6-liter med 105 hk, en 1,8-liter med 125 hk og en 2,0-liter turbo med 170 hk. Foretrekker du diesel er alternativene en 1,7-liter med 100 hk samt to 1,9-liters CDTI-motorer med henholdsvis 120 og 150 hester.

Utfordrer
Vi kjørte de to kraftigste variantene med bensin og diesel på spanske fjellveier. Begge var utstyrt med IDS Plus chassis som innstilt på Sport drastisk endrer karakteristikk for dempere og gassrespons. 200-hesters utgaven føles som en reell utfordrer til Golf GTI, men dette vil du kunne lese mer om i neste utgave av Bil der de to får bryne seg på hverandre i en test. Utgaven med 170 hester blir også interessant på det norske markedet siden denne får en prislapp på kr 299.900 – nærmere 70.000 under utfordreren fra Wolfsburg.

Astra GTC leveres i fire forskjellige utstyrnivåer og med manuelle og automatiske gearkasser. Helt nytt på tilbehørsfronten er en gedigen panoramarute som strekker seg helt bak til B-stolpen og gir en meget spesiell romfølelse, nesten som i en cabriolet.

Opel planlegger en produksjonstakt på 60.000 GTC i 2005, noe som tilsvarer 13 prosent av den totale Astra-produksjonen. GM Norge har et salgsmål på 3000 Astra i 2005, og regner med at 3-dørsutgaven vil utgjøre 200 til 250 biler. GTC er allerede på plass hos de norske Opel-forhandlerne.

CO2-utslipp: 151 g/km 226 g/km 135 g/km 157 g/km Lengde: 429,0 cm. Bredde: 179,4 cm. Høyde: 143,5 cm. Akselavstand: 261,4 cm. Sporvidde f/b: 148,8/148,8 cm. Bagasjeromvolum: 380 liter (VDA). Tankvolum: 52 liter.

Alle data basert på manuelt gear. Av plasshensyn er kun rimeligste og dyreste modell for bensin og diesel listet. Se www.bilnorge.no for komplett oversikt.

Powered by Labrador CMS