-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Opel Astra TwinTop
Når Opel lanserer ny generasjon cabriolet av Astra er det lagt vekt på at den kan nytes til fulle både i godvær og ruskevær.
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Markedet for kompakte fireseters cabrioleter blir interessant fremover – vi har allerede Peugeot 307 og Renault Mégane, nå kommer Opel Astra, VW Eos og til slutt Ford Focus. Samtlige er utstyrt med ståltak som felles sammen under bagasjelokket. Opel har derimot den eneste tredelte løsningen, de andre har delt takseksjonen i to.
Ved å dele taket i tre deler har designerne hos Opel – som står bak Astra TwinTop, forrige generasjon sto Bertone for – klart å gi bilen en nydelig coupéform med taket på plass. Ikke alle fireseters cabrioleter ser så vellykket ut både med og uten tak. Når taket er nedfelt blir åpningen til bagasjerommet vel trang, men ved å trykke på en knapp heves takseksjonene med 25 cm, nok til at man får lagt inn bagasjen. Fiffig, men man blir fort lei av å måtte gjøre dette gang etter gang.
Forvandlingen fra coupé til cabriolet går helautomatisk på snaue halvminuttet. Man holder inne en knapp oppe ved det innvendige speilet, og dermed setter en drøss el-motorer og hydrauliske sylindre i gang en herlig dans. Operasjonen kan også gjøres med en tast på fjernkontrollen, og til og med i fart opptil 30 km/t.
Astra TwinTop utgir seg for å være en fullverdig fireseter, men som sine konkurrenter er det mer riktig å kalle det en 2+2, siden bakseteplassen er ganske begrenset. Førerplassen er meget god, med rikelig justeringsmonn på ratt- og seteinnstillinger. Med taket nede er det imponerende lite turbulens i kupeen, så vindavviseren kan godt få ligge sammenfoldet i bagasjerommet.
Norske avgifter gjør at minste motor, 1,6-liter med 105 hk, antas å stå for langt den største andelen, men denne var ikke tilgjengelig under den internasjonale lanseringen. Hakket over finner vi 1,8-literen med 140 hk, og på topp 2,0-liters med turbo og 170 hk. Dieselmotoren på 1,9 liter med 150 hk kommer ikke til Norge i år.
I forhold til tidligere generasjoner cabrioleter er stivheten i Astra TwinTops karosseri imponerende, man må presse veldig hardt på i svingene før noen vridning er merkbar. Understellet er noe stivere enn i vanlige Astra, men komforten er så god som den skal være i en åpen bil som gjerne vil brukes på søndagsturer. De som foretrekker sportslig oppsett kan spesifisere IDS+ elektronisk dempersystem, med valg mellom komfort- og sports-innstilling.
Kort om bilen:
Lengde: 447,6 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 141,5 cm.
Akselavstand: 261,4 cm. Bagasjeromvolum: 205/440 liter (VDA).