-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Opel Astra GTC OPC
GTC innebærer 3-dørs kombikupé, mens OPC står for Opel Performance Center – det er den sportslige avdelingen som tilsvarer ST hos Ford.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Med utgangspunkt i toliters turbomotoren med 170 og 200 hester har de lirket ut hele 240 hester. Når alle hestene slippes løs går det unna, men turboeffekten kommer og går mer enn i Focus ST. Lyden er også bra, men ikke helt på høyde med konkurrentens.
Astra'en er noe mer understyrt enn Focus ST, men den stuper ikke så mye under harde nedbremsinger. Gearkassa er en smule langsteget, men har en god følelse. Med Sport-knappen inne strammes understell og styring noe, og gassresponsen blir kjappere.
Setene er skikkelig dype med solide sidevanger som holder deg fast, og også her dukker Lamborghini-felgene opp. Prikken over i'en, eller skal vi si under hekken, er det midtplasserte eksosrøret.
Motor: R4 turbo, 1998 ccm
Effekt: 240 hk v/5600 o/min, 320 Nm v/2400 o/min
0-100 km/t: 6,4 sek
Toppfart: 244 km/t
Vekt/effekt: 1380 kg/240 hk = 5,7
Rundetid: 1:18,7 sek
Pris: kr 441.250,-
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider