En av kompaktklassens morsomste elbiler, men prisen bør ned. (Foto: Øivind Skar)
En av kompaktklassens morsomste elbiler, men prisen bør ned. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: BYD Atto 3 Design

Skal det være et gitarriff?

I mine øyne er BYD Atto 3 den mest interessante av de kinesiske elbilene i prisklasse rundt 400.000 kroner. Men prisen synes å være i høyeste laget.

Publisert

Spørsmålet i tittelen er helt naturlig å stille når man setter seg inn i BYD Atto 3. Den har nemlig tre «gitarstrenger» i hver dør, og det kommer lyd ut fra dem når de klimpres på.

Et mer naturlig spørsmål å stille er hva man gjør når ungene i baksetet hver for seg går inn for å by på konsert? Heldigvis kan strengene enkelt demonteres med et skrujern. Hva de 800 som siden lanseringen av Atto 3 godt ut i fjoråret har gjort med dem aner jeg ikke, men jeg hadde plukket av dette BYD-påfunnet før barn/barnebarn oppdaget dem. Er det her BYD lever opp til navnet – å bygge din bildrøm?

Underholdning

Atto 3 viser at underholdning og lekne påfunn i bil betyr mer i Kina enn i konservativ europeisk biltilnærming. Eller er det slik at Kina egentlig bare forsøker å kopiere amerikanske underholdningspåfunn, for ingen tar underholdningen lenger enn Tesla når lysene i Model Y blinker i takt med musikken og dørene begynner å flakse.

Like fullt: Utforming av klimaanleggdysene, den i forkant av midtkonsollen og de to på hver side av dashbordet, hadde neppe en europeisk bilprodusent sluppet gjennom i 2023.

Stemmestyringen i Atto 3 holdt på å lære seg norsk da jeg kjørte bilen, men særlig nye hadde ikke damestemmen lært, og radioen fikk den ikke til å stille inn. DAB, som flere kinesiske bilprodusenter knapt vet hva er, befinner seg fortsatt på et irriterende uttestingsstadium i Atto 3.

Roterbar skjerm

BYD Atto 3 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, gir et snev av kjøreglede, du sitter bra i bilen og har god oversikt

Diger, og med et knappetrykk roterbar, skjerm koblet til fire kameraer gjør bilen med usedvanlig god svingradius lett å parkere. Mulig skjermdreiingen mest er ment som gimmik, for å skille seg fra konkurrentene, men uansett praktisk med vertikal skjerm når navikartet vises. Dessverre er altfor mange funksjoner låst til skjermen som ikke reagerer raskt nok.

BYD Atto 3 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, gir et snev av kjøreglede, du sitter bra i bilen og har god oversikt. 90 cm takhøyde i baksetet blir i snaueste laget for personer med lang overkropp og særlig når sittehøyden over gulvet burde vært høyere for å bedre komforten der bak, mens 72 cm beinplass bak en 180 cm høy sjøfør er mer enn godkjent, og spesielt når føttene kan stikkes under stolene foran. Bagasjerommet med gulv i to nivåer laster mye, det er satt av plass til ladekabler under bagasjeromsgulvet, men bilen har ingen frunk.

At Atto 3 ikke trekker tilhenger trekker ned og ekskluderer den for mange norske bilkjøpere.

I dyreste laget

Den opplevde kvaliteten inne i bilen, materialer som er gode å ta på, brytere med god motstand og en liten, men likevel stor nok, instrumentskjerm festet til rattstammen slik at den alltid vil være lettlest uansett hvilken høyde/lengdeposisjon rattet plasseres i, trekker avgjort opp.

Dette i kombinasjon med omfattende utstyr som inkluderer stort glasstak til å åpne, synes å være årsaken til at BYD forlanger 436.800 kroner for toppmodellen i en bilklasse hvor mange bra utstyrte konkurrenter nøyer seg med 50.000 kroner mindre.

Citroën e-C4 Shine stiller riktignok med litt mindre innvendig plass, men som kompaktklassens mest komfortable koster den 75.000 færre kroner. Det kan tenkes at BYD-importøren bør se nærmere på prisen om Atto 3 skal bli BYDs nye volummodell i Norge etter Tang.

BYD gjør det skarpt i Kina, har kjørt over konkurrentene og er nå det største elbilmerket på hjemmemarkedet

Rask nok

Maksimalt 204 hk tas ut gjennom tre kjøreprogrammer: øko, normal og sport. 7,3 sekunder på sprinten til 100 km/t gjør uansett Atto 3 mer enn rask nok. Like rask er den ikke å DC-lade. BYDs valg av blade-batterier har med batterirobusthet og sikkerhet å gjøre, men de lader saktere på hurtigladere.

Maksimal ladefart i Atto 3 oppgis til 80 kW, men jeg kom aldri over 64 kW og brukte derfor 44 minutter på å lade fra 10 – 80 prosent og 38 minutter fra 20 – 80 prosent.

Ladefart langs landeveien er sannsynligvis av underordnet betydning for Atto 3-eiere fordi bilen mer er bygd til bruk i nærmiljøet enn for de lange, ukentlige reisene. Derfor lades den hjemme – med inntil 11 kW.

Lader sakte

BYD oppgir rekkevidden til 420 km. Da må strømforbruket under 15 kWt/100 km før batteriet på 60,5 kWt er tomt. Så langt ned kom aldri jeg. Det lavest testede forbruket endte på 16,6 kWt mens gjennomsnitt for hele testperioden endte på 18,9 kWt, hvilket betyr drøyt 300 effektive rekkeviddekilometer. Kjølig vårvær forklarer et høyere forbruk enn hva som ville vært tilfelle en varm sommerdag.

BYD gjør det skarpt i Kina, har kjørt over konkurrentene og er nå det største elbilmerket på hjemmemarkedet. Forbi Tesla og forbi Volkswagen.

BYD feide også inn i det norske elbillandskapet med SUV-en Tang, registrerte 2.655 biler i 2022 hvorav 650 Atto 3, og plasserte seg som det tredje største Kina-merket etter Polestar og MG. 2023 har så langt vist seg å bli mye tyngre for BYD i Norge.

OPPSUMMERT

En av de bedre og morsommere kompaktelbilene, men prisen må ned for å få fart i salget.

BYD Atto 3 Design

Pris fraKr. 399 900
Pris testbilKr. 436 800
MotortypeElektrisk
Motor bak204 hk/310 Nm
Batteri60,5 kWt
Lading DC/AC80/11 kW
Lading 10/20-80 % (test)44/38 min
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,3 sekunder
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (WLTP/test)Ikke oppgitt/ 18,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)420 km
Dimensjoner (L/B/H)446/188/162 cm
Akselavstand272 cm
Bilvekt1 750 kg
Nyttelast335 kg
Bakkeklaring17,5 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak440 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/200 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2022)
Kilde: Produsent/OFV

En av kompaktklassens morsomste elbiler, men prisen bør ned. (Foto: Øivind Skar)
En av kompaktklassens morsomste elbiler, men prisen bør ned. (Foto: Øivind Skar)
Så langt er det solgt 800 Atto 3 i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Så langt er det solgt 800 Atto 3 i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Stor skjerm og særpreget interiør. (Foto: Øivind Skar)
Stor skjerm og særpreget interiør. (Foto: Øivind Skar)
Her med skjermen dreid 90 grader. (Foto: Øivind Skar)
Her med skjermen dreid 90 grader. (Foto: Øivind Skar)
Hva i all verden skal en bil med strenger i dørene? (Foto: Øivind Skar)
Hva i all verden skal en bil med strenger i dørene? (Foto: Øivind Skar)
Høyttalere innebygd i døråpnerne. (Foto: Øivind Skar)
Høyttalere innebygd i døråpnerne. (Foto: Øivind Skar)
Annerledes ventilasjonsdyser. (Foto: Øivind Skar)
Annerledes ventilasjonsdyser. (Foto: Øivind Skar)
Instrumentskjerm festet til rattstammen. (Foto: Øivind Skar)
Instrumentskjerm festet til rattstammen. (Foto: Øivind Skar)
Forseggjorte knapper og betjeningshjul. (Foto: Øivind Skar)
Forseggjorte knapper og betjeningshjul. (Foto: Øivind Skar)
Ikke plass til frunk her. (Foto: Øivind Skar)
Ikke plass til frunk her. (Foto: Øivind Skar)
Atto 3 lader forholdsvis sakte. (Foto: Øivind Skar)
Atto 3 lader forholdsvis sakte. (Foto: Øivind Skar)
Ikke alle er enige i at BYD bygger bildrømmer. (Foto: Øivind Skar)
Ikke alle er enige i at BYD bygger bildrømmer. (Foto: Øivind Skar)
Kineserne er opptatt av detaljer. (Foto: Øivind Skar)
Kineserne er opptatt av detaljer. (Foto: Øivind Skar)
Disse LED-lysene er ikke standard, men burde vært det. (Foto: Øivind Skar)
Disse LED-lysene er ikke standard, men burde vært det. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS