-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny museumsutstilling
Strømlinjer hos Audi
Nå har Audi åpnet en ny spesialutstilling i sitt Museum Mobile i Ingolstadt. «Windschnittig» heter den og temaet er strømlinjer. Som alle tyske fabrikker med mer enn 100 km/t i mellomkrigstiden var også Auto Union-merkene preget av alle strømlinjepionerene.
Problemet med strømlinjer, presentert historisk, er at det er vanskelig å sette pris på den enorme innsatsen som ble lagt i slike prosjekter.
Det eneste som var interessant for pionerene, var å bygge karosserier som gled gjennom luften med minst mulig motstand – og uten å virvle opp for mye støv.
Bagateller som aerodynamisk løft eller sidevindsfølsomhet var femte prioritet, derfor ble disse strømlinjefenomenene biltekniske blindveier inntil vi fikk vindtunneler som kunne skille litt bedre på de forskjellige aerodynamiske fenomenene.
Eller la meg si det på en annen måte.
Risikosport
På utstillingen i Ingolstadt har de selvfølgelig også sin rekordbil basert på Type C Grand Prix bilen. Den som dominerte racing før krigen sammen med de andre Sølvpilene fra Mercedes.
Siden jeg ikke har sett utstillingen ennå vet jeg heller ikke hvordan de behandler pionerer som Paul Jaray. På en bildetekst fra utstillingen står det at «her ser vi en Audi Type C Jaray» – det høres ut som en produksjonsmodell.
Sannheten er at Jaray hentet noe chassiser og bygde på egne karosserier for egen forskning.
Men glem sure forsøk på innvendinger.
Pionerer
Utstillingen viser åpenbart en rekke pionerer, også hentet fra andre steder enn egne lager. Det er ikke ofte vi får se den nybygde replicaen av en Hanomag rekordbil for eksempel.
Du møter pionerer som Reinhard von König Faschenfeldt eller Edmund Rumpler og biler som Dixi og Ley – også med Jaray-karosserier eller biler ment for langdistanseløp som Berlin-Roma.
Du får også en bra utvalg av de vanlige produksjonsbilene som hadde tatt til seg noen aerodynamiske finesser, men der er Horch-museet i Zwickau bedre.
De har nemlig en utstilling nå som heter Form Vollendet, som viser produksjonsbiler med utvilsomme strømlinjevibber.
Museet er uavhengig av Audi Tradition, selv om Horch var premium-merket i Auto Union-forsamlingen.
Men ikke mer uavhengig enn at utstillingen flytter til Audi-museet 1. juli neste år. Da kan du ta strømlinjeutstillingen på vei sørover på din lange sommerferie, så får du Horch-utstillingen samme sted, på vei hjemover.