-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny museumsutstilling
Strømlinjer hos Audi
Nå har Audi åpnet en ny spesialutstilling i sitt Museum Mobile i Ingolstadt. «Windschnittig» heter den og temaet er strømlinjer. Som alle tyske fabrikker med mer enn 100 km/t i mellomkrigstiden var også Auto Union-merkene preget av alle strømlinjepionerene.
Problemet med strømlinjer, presentert historisk, er at det er vanskelig å sette pris på den enorme innsatsen som ble lagt i slike prosjekter.
Det eneste som var interessant for pionerene, var å bygge karosserier som gled gjennom luften med minst mulig motstand – og uten å virvle opp for mye støv.
Bagateller som aerodynamisk løft eller sidevindsfølsomhet var femte prioritet, derfor ble disse strømlinjefenomenene biltekniske blindveier inntil vi fikk vindtunneler som kunne skille litt bedre på de forskjellige aerodynamiske fenomenene.
Eller la meg si det på en annen måte.
Risikosport
På utstillingen i Ingolstadt har de selvfølgelig også sin rekordbil basert på Type C Grand Prix bilen. Den som dominerte racing før krigen sammen med de andre Sølvpilene fra Mercedes.
Siden jeg ikke har sett utstillingen ennå vet jeg heller ikke hvordan de behandler pionerer som Paul Jaray. På en bildetekst fra utstillingen står det at «her ser vi en Audi Type C Jaray» – det høres ut som en produksjonsmodell.
Sannheten er at Jaray hentet noe chassiser og bygde på egne karosserier for egen forskning.
Men glem sure forsøk på innvendinger.
Pionerer
Utstillingen viser åpenbart en rekke pionerer, også hentet fra andre steder enn egne lager. Det er ikke ofte vi får se den nybygde replicaen av en Hanomag rekordbil for eksempel.
Du møter pionerer som Reinhard von König Faschenfeldt eller Edmund Rumpler og biler som Dixi og Ley – også med Jaray-karosserier eller biler ment for langdistanseløp som Berlin-Roma.
Du får også en bra utvalg av de vanlige produksjonsbilene som hadde tatt til seg noen aerodynamiske finesser, men der er Horch-museet i Zwickau bedre.
De har nemlig en utstilling nå som heter Form Vollendet, som viser produksjonsbiler med utvilsomme strømlinjevibber.
Museet er uavhengig av Audi Tradition, selv om Horch var premium-merket i Auto Union-forsamlingen.
Men ikke mer uavhengig enn at utstillingen flytter til Audi-museet 1. juli neste år. Da kan du ta strømlinjeutstillingen på vei sørover på din lange sommerferie, så får du Horch-utstillingen samme sted, på vei hjemover.