-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Audi i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Audis bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles, som åpner for publikum 2. desember, bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, desember i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030.
En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Audi/VW-forslaget vi skal se på.
Designerne der tenker på spenningen og begeistringen første gang man tok plass bak rattet. Det er den følelsen de skal gjenskape i sine to forslag, eSpira og eOra. Dette er biler som bruker neste generasjon kontroll-systemer.
Man bruker en form for data-logikk som gjør at bilen føler en hver gest og bevegelse og omsetter det til bilens rytme. Her kan man snakke om direkte styring, alle bilens reaksjoner er bare en tanke unna.
Det eneste som egentlig skiller de to bilene er formen og størrelsen. eSpira er den typiske motorvei-modellen. eOra tar liten plass og oppfører seg meget mer som carving ski, den ”skjærer” seg ned i terrenget.
Det er Jens Manske som har stått i spissen for dette prosjektet. Manske var hos Smart og Mercedes før han gikk til Skoda som designsjef. Nå leder han altså det store Californiastudio for VW og Audi. Med seg hadde han Hendrik Veltmann mens Jae Min var sjefdesigner.
De som har sørget for hele presentasjonen er Yuval Appelboum, Benjamin Messmer, Nathan Barbour og Raul Cenan.