-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Audi i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Audis bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles, som åpner for publikum 2. desember, bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, desember i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030.
En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Audi/VW-forslaget vi skal se på.
Designerne der tenker på spenningen og begeistringen første gang man tok plass bak rattet. Det er den følelsen de skal gjenskape i sine to forslag, eSpira og eOra. Dette er biler som bruker neste generasjon kontroll-systemer.
Man bruker en form for data-logikk som gjør at bilen føler en hver gest og bevegelse og omsetter det til bilens rytme. Her kan man snakke om direkte styring, alle bilens reaksjoner er bare en tanke unna.
Det eneste som egentlig skiller de to bilene er formen og størrelsen. eSpira er den typiske motorvei-modellen. eOra tar liten plass og oppfører seg meget mer som carving ski, den ”skjærer” seg ned i terrenget.
Det er Jens Manske som har stått i spissen for dette prosjektet. Manske var hos Smart og Mercedes før han gikk til Skoda som designsjef. Nå leder han altså det store Californiastudio for VW og Audi. Med seg hadde han Hendrik Veltmann mens Jae Min var sjefdesigner.
De som har sørget for hele presentasjonen er Yuval Appelboum, Benjamin Messmer, Nathan Barbour og Raul Cenan.