-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Audi i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Audis bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles, som åpner for publikum 2. desember, bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, desember i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030.
En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Audi/VW-forslaget vi skal se på.
Designerne der tenker på spenningen og begeistringen første gang man tok plass bak rattet. Det er den følelsen de skal gjenskape i sine to forslag, eSpira og eOra. Dette er biler som bruker neste generasjon kontroll-systemer.
Man bruker en form for data-logikk som gjør at bilen føler en hver gest og bevegelse og omsetter det til bilens rytme. Her kan man snakke om direkte styring, alle bilens reaksjoner er bare en tanke unna.
Det eneste som egentlig skiller de to bilene er formen og størrelsen. eSpira er den typiske motorvei-modellen. eOra tar liten plass og oppfører seg meget mer som carving ski, den ”skjærer” seg ned i terrenget.
Det er Jens Manske som har stått i spissen for dette prosjektet. Manske var hos Smart og Mercedes før han gikk til Skoda som designsjef. Nå leder han altså det store Californiastudio for VW og Audi. Med seg hadde han Hendrik Veltmann mens Jae Min var sjefdesigner.
De som har sørget for hele presentasjonen er Yuval Appelboum, Benjamin Messmer, Nathan Barbour og Raul Cenan.