-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Fra slagvolum til tosifret
Audi innfører nye betegnelser for å indikere effekten i sine biler. Men bli det mer logisk av den grunn?
Navnet på modellseriene, fra A1 til Q7 – snart blir det jo også Q8, skal forbli som de er i dag. Men innen modellseriene skal et tosifret tall avsløre omtrent hvor stor motoreffekt bilen har. Dette vil gjelde biler med forbrenningsmotor så vel som hybrider og elbiler.
Tallene vil indikere bilens effekt i kilowatt. For eksempel vil tallet «30» benyttes for biler med effekt fra 81 til 96 kW (110-130 hk) mens «45» indikerer at motoren yter mellom 169 og 185 kW (230-251 hk).
Biler med effekt over 400 kW (544 hk) skal bære tallet 70 som er øverst i hierarkiet. I alle tilfeller skal tallene brukes i kombinasjon med betegnelsen for motorteknologien – TFSI, TDI, g-tron eller e-tron.
I fremtiden vil spekteret strekke seg fra Audi Q2 30 TFSI med 115 hk til Audi Q7 50 TDI med 272 hk.
Toppmodellene med S og RS vil beholde dagens betegnelser, og det samme gjelder R8.
Endringene vil tre i kraft når nye Audi A8 lanseres til høsten – først gjennom de sekssylindrede modellene 3.0 TDI med 285 hk som skal hete «A8 50 TDI» og 3.0 TFSI med 340 hk som blir «A8 55 TFSI». Øvrige modeller døpes om innen sommeren 2018.
Jeg er ikke sikker på om det blir så mye enklere å identifisere bilene med nye betegnelser. Dessuten er jo nordmenn kjent for å bestille biler uten modellbetegnelse – kanskje spesielt de som kjøper de minste motorene?