-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første RS med Q
Praktiske egenskaper kombineres med rå ytelser når Audi lanserer RS Q3 – den første RS-modellen basert på en Q-modell.
Da den sto som konsept på bilutstillingen i Beijing i fjor vår, skjønte vi at dette var en bil som skulle realiseres.
På tross av økt fokus i bransjen på reduserte utslipp, formelig renner det inn med nye RS-modeller for tiden. Bare i 2013 har vi fått RS5 Cabriolet, RS6 Avant, RS 7 Sportback og nå altså RS Q3. Totalt vokser RS-familien med dette til åtte medlemmer.
Klassisk femmer
I RS Q3 yter femmeren 310 hestekrefter fra 5.200 til 6.700 omdreininger. Maks dreiemoment er 420 Newtonmeter i hele området mellom 1.500 og 5.200 omdreininger.
Omsatt til ytelser gir det en 0-100-tid på 5,5 sekunder og en potensiell toppfart på 250 km/t – det går neppe lang tid før noen tilbyr seg å fjerne den elektroniske sperren så du kan kjøre enda litt fortere om det skulle være ønskelig.
Et CO2-utslipp på 206 gram per kilometer er et stykke over bransjenormen, men ytelsene tatt i betraktning er snittforbruket på 0,88 liter på mila meget respektabelt.
Comfort og Sport
Standard girkasse er en 7-trinns S tronic som fordeler kreftene til alle fire hjørner gjennom Quattro-systemet.
Det øverste giret er lagt ekstra høyt for å spare drivstoff i høye hastigheter, og føreren kan påvirke girskiftene ved å velge D eller S, eller rett og slett veksle manuelt med hendler på rattet.
RS Q3 har også Launch Control for å oppnå best mulig grep under kjappe akselerasjoner.
Audi har bestrebet seg på at heftige ytelser ikke skal gå for mye på bekostning av komfort. Sportsfjæringen senker bilen med 25 mm, og det sitter et batteri for start/stopp-funksjonen i bagasjerommet for å oppnå optimal vektfordeling.
Godt grep
19-tommers felger er standard, men Audi tilbyr også tre forskjellige 20-tommere for de som prioriterer utseende høyere enn komfort, blant annet de spesielle felgene fjorårets konseptbil var utstyrt med.
Selvsagt har bilen en rekke RS-detaljer som skiller den fra en vanlig Q3, som spesielle fangere og sideskjørt, takrails i matt aluminium og en høyglanset sort grill med nettingmønster.
Bakfra dominerer en stor takspoiler, diffuser integrert i bakfangeren og store elliptiske enderør – en klassisk RS-detalj.
RS Q3 har en lengde på 4,41 meter – et tillegg på 25 mm – og en matchvekt på 1730 kg. Lasterommet har en kapasitet på 356 liter, noe som øker til 1261 liter med baksetene klappet sammen.
Skreddersøm
Sporty detaljer finner vi også i interiøret. Instrumentene er grå med hvite skalaer og røde visere, sportsrattet og girvelgeren har sømmer i kontrastfarge, og føreren kan hente opp informasjon om turbotrykk, oljetemperatur og rundetider via MMI-displayet på dashbordet.
I Tyskland får Audi RS Q3 en prislapp på €54.600. Norske priser er foreløpig ikke fastlagt, men bilen kommer i salg til høsten.