-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Potent Audi-SUV
Dette er nye Audi SQ5 – nå med bensinmotor også for oss i Europa.
Da Audi SQ5 ble lansert var den Audis første S-modell med dieselmotor. Riktignok ble SQ5 solgt med bensinmotor i USA, men her i Europa måtte vi nøye oss med oljebrenneren. Dessverre.
Det var ikke det at SQ5 var treg eller på noen måte objektivt dårlig, men det ble liksom ikke helt velklingende musikk i våre ører med en diesel-motor under panseret på den kvasse SUV-en, V6-er til tross.
Nå kan vi derimot glede oss over mer «S-verdig» maskineri bak grillen. Bensinmotoren har nemlig funnet veien over til Europa også i den heftigste utgaven av helt nye Audi Q5.
Med 354 hestekrefter fra en tre liter stor V6-er skal det ikke skorte på kreftene. Ikke ulikt løsningen til Mercedes-AMG i deres nye 4-liters V8 er turboladeren plassert mellom sylinderbankene – også kjent som «hot-in-V».
Det betyr kortere avstand for gassene å bevege seg, og dermed redusert turboforsinkelse. I disse twin-turbotider er det nesten rart den oppdaterte motoren bare har en enkelt turbo, men plasseringen av turboen i motorrommet og separate avgassrør fra sylinderrekkene som møtes rett før selve turbinen skal ifølge Audi gi den responsen vi forventer fra en moderne S-bil.
Selve motoren veier 172 kilo. Mye krefter per kilo – men hele bilen veier ikke-beskjedne 1995 kilo, så noen lettvekter snakker vi ikke om akkurat.
Alle disse turbokreftene pumpes naturlig nok ut via en automatgirkasse (tiptronic). Den har åtte trinn, hvor de lavere trinnene er ekstra lave og de høye ekstra høye for drivstoffeffektivitetens skyld. Firehjulsdrift – quattro om du vil – er selvfølgelig standard.
Det hjelper på når man skal teste 0-100-tiden Audi selv oppgir: 5,4 sekunder.
Standard er også mye kjekt utstyr. For selv om dette er en kjørebil (ja, SUV-formatet til tross), er det en kraftbil man skal kunne leve godt med i hverdagen.
Kø-assistent for de kjedeligste, tregeste delene av pendlingen har faktisk noe for seg, det samme har støtte for Android Auto og Apple CarPlay.
Og skulle man mot formodning bli lei av en sekser syngende under panseret trår Bang & Olufsen til med et, antar jeg, heftig lydanlegg for de herligste audiofile opplevelser.
Føreren isolert kan derimot glede seg over en quattro-løsning som skyver mer krefter til bakhjulene enn forhjulene til vanlig. Krever situasjonen annen fordeling kan mesteparten av kreftene skyves til hvilken som helst aksling.
Som ekstrautstyr er det mulig å få en sportsdifferensial til SQ5. Jeg tipper det bør være essensielt på en slik bil. Dynamisk styring er derimot ikke fullt så viktig, tipper jeg.
Standard er også dynamisk understell. Det kan enten settes til å gjøre justeringene selv, eller låses i diverse sport- og komfort-programmer. Skulle ikke det være nok er luftfjæring tilgjengelig som ekstrautstyr. Da får man også justerbar bakkeklaring – hendig for de verste kneikene opp til hytta, naturligvis.
Audi SQ5 blir tilgjengelig i Norge på forsommeren, men prisene er foreløpig ikke klar.
Priser for andre utgaver av Audi Q5 finner du her.