Audi Q6 e-tron

Q6 e-tron i hastedebut

Små, og ikke fullt så små, Audi-problemer

Frem til 2017 var Audi det ledende premium-merket i Kina. Så begynte det å butte. IAA var et godt eksempel på hvorfor.

I dag leder både BMW og Mercedes over Audi i Kina, og bilutstillingen i München antydet kanskje hvorfor.

Både Mercedes og BMW stilte med nyheter som virkelig ga gjenklang. Du måtte se godt etter for å finne Audis nyhet. Du måtte faktisk inni for å se at noe hadde hendt – og helst også under.

Det er ikke den måten man møter et stort publikum på. Det er ikke måten man bygger et godt renommé på heller.

Ripe i lakken

Men på det området hadde Audi også et annet problem ved IAA-tider. Mindre og mer lokalt, men samtidig et omdømmeproblem.

Fabrikken har hatt mange ansatte hvis oppgaver det har vært å besøke forhandlere og andre forbindelser. Disse har hatt så gode vilkår med firmabiler og bensinkort som også kunne brukes privat at for mange ga dette er fordel på – kanskje – 1000 euro per måned.

Nå, med agenturvirksomhet og videokonferanser, blir utenforfabrikk-tjenesten mye mindre viktig, så Audi skal inndra bilene og fordelene fra flere hundre ansatte. De krever selvfølgelig en kompensasjon, men Audi sier nei.

Dermed har mange av dem gått til rettssak for å få en slags erstatning. Ingen stor sak, men lokalt: en klar ripe i lakken.

Copy paste

Større ripe er det at i pop-kultur sammenheng er det lenge siden Audi har hatt noen nyhet. (Dynamisk retningslys i 2013?) Slik at den Q6 e-tron de nå endelig skulle vise på IAA ville ha blitt noe å måpe over.

I stedet ser den ut som en copy paste av kjente Audier, og du må få en lokal guide med gode kunnskaper til å fortelle deg om den fantastisk nye PPE-plattformen og om den nye programvarepakken, som også går utenpå det meste, og som heter noe så sexy som E1.2.

Ikke lett å overbevise gjennomsnittsbesøkeren med slikt, når både BMW og Mercedes-Benz har nyheter som øyet oppfatter som nytt med en gang.

Tysk presse gjengir infame konspirasjonshistorier om dette.

Først i køen

PPE-plattformen er utviklet sammen med Porsche, og det hadde ikke vært unormalt om den nye E-Macan og den nye Q6 var presentert samtidig.

Men i stedet fikk teknologi-i-spissen-merket Audi spesiell tillatelse til å snike i køen mens Porsche måtte nøye seg med den fire år gamle Taycan. Og det på tross av at han som har siste ord i slike saker, Olive Blume, også er sjef for Porsche.

Han ser selvfølgelig også at Audi har større behov for applaus. Det er mange år siden de kunne presentere noen ekte innovasjoner.

Tyske Handelsblatt daterer starten på denne historien til slutten av juni da den forrige Audisjefen, Markus Duesmann, måtte gå. Den nye sjefen, Gernot Döllner (som vel ikke tiltrådte formelt før noen dager i forkant av utstillingen) brukte bare en dag på å oppdage at til IAA, som åpnet om to måneder, hadde han ingenting.

Han trengte ikke bare hjelp, men førstehjelp.

Software-problemer

Han fikk PPE, men det fornyet jo samtidig oppmerksomhet på at fremdeles er det komplette prosjektet forsinket. Samtidig setter forbedringene et grelt spotlight på at elbilene til Audi ikke akkurat er blant de mest moderne der ute.

Q4 e-tron er i realiteten en ID.4, og fordelen med superladingen i e-tron GT, kan de takke Porsche for.

Nå kan ikke skylden legges på Audi alene, for de har ventet på Volkswagengruppens handlingslammede elektronikk-utviklere – Cariad. Hadde E1.2 vært i rute, hadde Audi hatt en førsteklasses programvare på plass allerede i fjor og de hadde ikke behøvd å dele den med andre i gruppen på lang tid.

Hildegard Wortmann, Audis salgssjef, sa det med egne ord til Reuters under åpningen av IAA: – Vi kommer sterkere enn i tidligere år, men det er fremdeles ikke det store spranget. Det trenger vi enda litt tid på.

20 nye på 2 år

Men hun lovte 20 nye modeller på de neste to årene, halvparten av dem elbiler. Den største modelloffensiven i selskapets historie.

Også der må det imidlertid føyes til noen spørsmålstegn. Det er ikke mange ukene siden Audi inngikk et nytt partnerskap med kinesiske SAIC der Audi skal bygge elbiler på kinesiske plattformer. Planene om dette kan umulig være kommet så langt at de er regnet inn i fremtidig modellpolitikk. Samtidig er det rart dersom et kinesisk prosjekt skal bruke mer enn to år på å få på hjul – selv om det jobbes sammen med tyskere.

I virkeligheten, fortalte folk som kjenner Ingolstadt, kom denne utstillingen noen uker for tidlig. Før-serie versjonene av Q6 triller allerede av båndet, men uten den digitale ryggraden som hører med bilens 800 volts nett, var det ikke noe å vise.

På den annen side, dersom vertene som skal vise frem den ene Audien ute på utstillingen får folk inn i den og forklarer den nye Digital Stage – en kombinasjon av 11,9-tommers krum skjerm sammen med 14,5-tommers berøringsskjermen og dessuten 10,9-tommers skjermen for forsetepassasjeren pluss en AR head-up display som måler 88 tommer diagonalt – vil den besøkende forlate forestillingen, enten utmattet av en skikkelig overload, eller med inntrykk av at jommen har Audi noe å by på allikevel.

Men regn med en premiere på hele bilen i løpet av høsten. Bare ikke på IAA.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron interiør
Bang & Olufsen 3D Premium Sound System
Audi Q6 e-tron interiør
Audi Q6 e-tron interiør
Audi Q6 e-tron interiør
Audi Q6 e-tron interiør
Audi Q6 e-tron interiør
Powered by Labrador CMS