RS4-lansering på Gotland Ring
Audi Sport quattro S1 1985
RS4-lansering på Gotland Ring
Instruktør-teamet
RS4-lansering på Gotland Ring
A4 quattro Supertouring 1996
RS4-lansering på Gotland Ring
Gamle helter møter den nye
RS4-lansering på Gotland Ring
Tom Kristensen har vunnet på Le Mans 7 ganger
RS4-lansering på Gotland Ring
Stig Blomqvist ble verdensmester i rally for Audi
RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

RS4-lansering på Gotland Ring

Audi RS4: Ulv i fåreklær

Den ser nesten ut som en vanlig A4, men under skallet skjuler det seg en ekte sportsbil. Vi har vært på Gotland og kjørt Audi RS4 sammen med noen av verdens beste førere.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som Audi lanserer sin hittil mest potente RS4, feirer de 25-årsjubileum for quattro. Lanseringen og feiringen fant sted på Gotland hvor vi fikk kjøre RS4 på nybygde Gotlands Ring, en spennende racerbane på den store øya i Bottenviken. Tilbakeblikket i historien ble ivaretatt av rallyfører Stig Blomqvist og racerfører Tom Kristensen som ga oss smakebiter på legendariske fartsvindundere fra Ingolstadt, en Sport quattro S1 fra 1985 og en A4 quattro Supertouring fra 1996.

”Flerbruksbil”
RS4 er den perfekte løsningen for dem som ønsker å skjule at de har brukt mye penger på bil. Den har sin egen front med store luftinntak og liten bakkeklaring. Skjermene er bredere enn på en A4 og hekken dynamisk med spoiler integrert i koffertlokket og to store eksosrør. Innendørs finner du sportsseter, et skinntrukket ratt som er flatt nederst og pedaler i metall. Dessuten en S-knapp på rattet som skjerper både kjøreegenskaper og lydbilde.

Bilen er det perfekte alibi for familiefaren som ikke kan velge en toseter. Innvendig plass er som i en kompakt familiebil, fire personer pluss bagasje er ikke noe problem. Den kjører eksemplarisk på vanlig vei, tar seg smidig frem i trange bygater mens firehjulsdriften sørger for suverene vinteregenskaper. På bane henter du frem de sportslige egenskapene og den herlige låten fra den 420-hester sterke V8-motoren med et maks dreiemoment på 430 Newtonmeter.

Til Norge før jul
Den elektroniske 250km/t-sperren er på plass, og det kan være betryggende å vite siden null til hundre går unna på 4,8 sekunder og 0-200 på 16,6. I Norge får RS4 en prislapp på 1.308.000 når den er på plass på tampen av året. Mye penger for en bil, men RS4 vil garantert få 5-10 entusiaster til å åpne lommeboka hvert år.

De norske bilene blir velutstyrte med bl.a. RS4 sportsunderstell, 18-tommers felger med 255/40 R18 dekk, Recaro sportsseter med elektrisk innstilling (kan bestilles med justerbar sidestøtte mot pristillegg), Bose lydanlegg med CD-veksler og en rekke høyttalere, innvendig speil med automatisk avblending, speilhus i matt aluminium og matte alu-lister rundt vinduene.

Klarer du deg med 344hk i stedet for 420, kan Audi S4 være et alternativ. Den kan leveres som sedan for kr 1.016.000 og som Avant for 1.038.600. Er du pingle og ønsker automatgear (Tiptronic) er prislappen henholdsvis 1.040.300 og 1.062.900. Mer om RS4 kan du lese i novemberutgaven av Bil eller du kan klikke deg tilbake til vår forhåndsomtale av modellen.

Powered by Labrador CMS