-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
VW fra pumpedyse til Common Rail
Volkswagen-konsernet har allerede begynt å erstatte pumpedyse innsprøytningssystemer med Common Rail-systemer hos Audi, og resten av TDI-programmet vil bli faset ut fram til 2012, skriver Automotive News Europe.
Volkswagen har allerede gitt Siemens VDO ordre på omtrent halvparten av de common rail-enheter de vil trenge i framtiden. Dette er neppe Bosch glade for – både fordi det er de som har utviklet Common Rail og fordi Bosch bare i fjor leverte 1,8 millioner TDI-systemer til Volkswagen – 90 prosent av totalen.
Nå forsvinner en betydelig del av kaka over til rivalen Siemens VDO, som i fjor hadde en omsetning på 73 milliarder norske kroner, mens Bosch nådde 85 milliarder. Siemens-sjefen, Wolfgang Denel varslet allerede tidligere i år at konsernet innen kort tid vil passere Bosch som verdens største leverandør av bilelektronikk.
I mellomtiden lanserer Volkswagen-konsernet fortsatt nye TDI-modeller. Ny denne uka er en 2-liters TDI i Skoda Octavia RS (bildet). Og spørsmålet er om ikke den godt innarbeidede TDI-betegnelsen vil leve videre - selv om prinsippet for motorene blir et annet enn i dag.