Ess i kjøreglede

Nye Audi S3 er den minste i rekken av entusiastbiler fra Ingolstadt.

Publisert Sist oppdatert

Audi S3

Først publisert i BIL 11 - 2006.

Ønsker du en kompakt kombikupé med ytelser et stykke over det normale, er det verd å titte nærmere på S3. Utseendet er diskret, men kjennere ser fort at det er noe annet enn en vanlig A3. Den velkjente Audi-grillen har fått innslag av krom og en underleppe som nærmest slikker asfalten.

Dynamiske linjer forsterkes av sideskjørt, en diskret hekkspoiler og en fotsid bakfanger med doble eksosrør og diffusor. Studerer du S3 fra siden blir du fascinert av speil i alu-look og elegante 18-tommers felger. Går du nær nok ser du S3-logoen, ikke bare i grillen og på bakluka, men også på de velproporsjonerte bremsekaliperne. S3 er ikke en bil som roper “Her kommer jeg - men heller “Jeg holder hva jeg lover”.

Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Setene i skinn og alcantara gir god sidestøtte og det tykke rattet gir deg godt grep over de fleste situasjoner. Pedalene har innslag av aluminium, og samme metall er brukt diskret også i andre detaljer.

Vi har tidligere skrytt av 2,0-liters TFSI-motoren - både i Golf GTI og i andre modeller fra konsernet. Her er den trimmet til 265 hk med et dreiemoment på 350 Nm. Det betyr en rekke inngrep som omfatter blokk, stempler, stempelstag, kjøling, kamaksler, innsprøyting, turbo og intercooler.

For best mulig veigrep har S3 quattro firehjulsdrift basert på et spesialtilpasset Haldexsystem. 6-trinns manuell gearkasse er standard mens understellet, som er senket med 25 mm, har fått flere innslag av aluminium og tilpassede fjærer og dempere.

Vi fikk anledning til å kjøre S3 på våt og tørr asfalt, på tysk autobahn og svingete landevei. Dermed kunne vi la nåla på speedometeret bikke 250 km/t uten dårlig samvittighet. Litt nervøs føltes S3 over 220 km/t, og en kollega som hadde kjørt TT under tilsvarende forhold noen uker tidligere kommenterte at den nok oppførte seg noe bedre i høye hastigheter.

Men på landevei, selv etter et par skikkelige regnskyll, var det vanskelig å få provosert bilen til å miste grepet. Elektronikken fungerte som den skulle – uten å legge noen demper på kjøregleden som finnes i rikt monn i en S3. Bremser og understell arbeidet i flott harmoni med en sprek motor.

S3 kommer til Norge i løpet av høsten og importøren regner med at de skal finne ca. 25 entusiaster i året. Bilen kommer kun i 3-dørsutgave med manuell gearkasse. I alle fall i denne omgangen.

Kort om bilen:

Pris: Ca kr 580.000 (ikke endelig fastlagt)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm 195 kW (265 hk) v/6000 o/min 350 Nm v/2500-5000 o/min LxBxH: 421 x 177 x 140 cm
Egenvekt m/fører: 1455 kg
Tillatt totalvekt: 2015 kg
Dekk: 225/40R18
Bagasjerom: 281 liter
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 5,7 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,91 l/mil
CO2-utslipp: 217 g/km

Powered by Labrador CMS