Audi RS 7 Sportback performance, Static photo, Colour: Ascariblue matt.Audi RS 6 Avant performance, Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect.
Audi RS7 Sportback
Audi RS 7 Sportback performance, Static photo, Colour: Ascariblue matt.Audi RS 6 Avant performance, Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Dynamic photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Static photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Static photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Static photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Static photo, Colour: Ascariblue matt.
Audi RS7 Sportback
Interior
Audi RS7 Sportback
Detail
Audi RS7 Sportback
Interior
Audi RS7 Sportback

Enda mer muskler

Audi oppgraderer toppmodellene

Audi lanserer nå oppgraderte versjoner av RS6 Avant og RS7 Sportback. Om ønskelig kan begge sprenge 300 km/t-grensen.

Publisert Sist oppdatert

Sterkere og raskere enn forgjengeren er en selvfølge i denne klassen hvor konkurrentene primært er BMW M og Mercedes-AMG.

Audi kan skilte med 630 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 newtonmeter i både RS6 og RS7 – en økning på henholdsvis 30 hk og 50 Nm. V8-motoren har et slagvolum på fire liter og er utstyrt med biturbo og TFSI-teknologi.

Verdiene er ikke akkurat tilfeldige - Mercedes-AMG E63 har nemlig 612 hk og BMW M5 625 hk.

Audi sier de har redusert mengden isolasjon mellom motorrommet, interiøret og hekken for å sørge for en bedre lydopplevelse samtidig som det reduserer vekten til bilene med åtte kilogram. Men noen lettvektere er de ikke – RS6 Avant veier 2090 kg mens RS7 er 25 kg lettere.

Kreftene sendes gjennom en 8-trinns Tiptronic med raskere girskift til det permanente quattro-systemet med mekanisk senterdiff som i utgangspunktet fordeler effekten 40:60 mellom akslene.

Dersom behovet melder seg, kan inntil 70 prosent sendes til forhjulene og inntil 85 prosent til bakakselen.

Som standard er nye RS6 og RS7 utstyrt med 21-tommers felger med dekk i dimensjon 275/35. Ønsker du ekstra sportslige egenskaper, krysser du av for 22-tommere i 5Y-design som sørger for bedre kjøling av bremsene og redusert vekt.

Disse er rundt fem kilogram lettere enn 22-tommerne som leveres til de utgående RS-modellene, og 20 kg mindre ufjæret masse merkes ifølge Audi godt på gassresponsen.

En viktig detalj i denne sammenhengen er de nye Continental Sport Contact 7-dekkene i dimensjon 285/30 som gir bedre grep på både tørr og våt asfalt og reduserer understyringen i raske kurver.

RS Dynamic-pakke er standard på de nye RS-modellene. Den inkluderer blant annet maks fart på 280 km/t, dynamisk firehjulsstyring og sportsdiff på bakakselen.

Velger du RS Dynamic Pluss-pakken som inkluderer keramiske bremser, øker toppfarten til 305 km/t. Bremsene alene reduserer vekten med ytterligere 34 kg.

De nye RS-modellene kan leveres i 16 eksteriørfarger inkludert nykommere som Ascari Blue (metallic eller matt) og matt Dew Silver. Blå sømmer og detaljer i interiøret er en ny mulighet i tillegg til rødt og grått som tidligere.

Salget av nye RS6 Avant og RS7 Sportback starter i desember, og tysk pris er for begge 135.000 euro (fra 128.000 for forgjengeren). Her i landet må du regne med å bla opp nærmere to millioner for en ny RS6 eller RS7.

Dynamic photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Dynamic photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Dynamic photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Static photo, Colour: Nimbus grey in Pearl Effect
Audi RS6 Avant
Engine compartment
Audi RS6 Avant
Detail
Audi RS6 Avant
Interieur
Audi RS6 Avant
Cockpit
Audi RS6 Avant
Interieur
Audi RS6 Avant
Interieur
Audi RS6 Avant
Interieur
Audi RS6 Avant
Powered by Labrador CMS