Porsches Kina-show

Når Auto China åpner i Beijing om 10 dager, har Porsche verdenspremiere for Cayenne GTS. Dessuten er det første gang asiatiske kunder får møte den nye Boxster.

Publisert Sist oppdatert

At Kina er et viktig marked for Porsche er det liten tvil om. Det er deres raskest voksende marked, og har nå inntatt andreplass - bak USA, men foran Porsches hjemmemarked. Porsche solgte mer enn 24.000 biler i Kina i 2011, en økning på 65 fra foregående år.

LES OM: Cayenne GTS

- Porsche er markedsleder for sportsbiler i Kina. Fra vi etablerte oss med egen filial her i 2008, har vi solgt 8831 sportsbiler – fordelt på 911, Boxster og Cayman. I fjor ga det oss en markedsandel på 46 prosent i dette segmentet, sier Bernhard Maier, styremedlem med ansvar for salg og marketing.

Den mest populære Porsche-modellen var ikke uventet Cayenne, med 13.283 salg. Dermed var Kina Porsches største marked for Cayenne. Det samme gjelder for Panamera, mens den folkerike nasjonen er nest største marked for Boxster og Cayman.

For å håndtere økt etterspørsel vil Porsche øke antall utsalgssteder, såkalte Porsche Center, fra dagens 41 til 100 innen 2015.

Porsche er også i gang med å bygge en eksklusiv testbane for sine kunder like ved Formel 1-banen i Shanghai. Dette blir det første Porsche Driving Experience Centre (PDEC) i Asia.

Med et areal på 100 mål vil senteret inneholde en testbane, slalåm- og off-road muligheter samt opplæringsrom for kunder og Porsche-fans. Når senteret står ferdig i tredje kvartal 2013, vil det bli det tredje i sitt slag etter sentrene i Leipzig og på Silverstone.

Powered by Labrador CMS