-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Plug-in for Kina
Jeg er kommet ut av tellingen, men vi får tro Volvo når de hevder at ingen andre premium-produsenter har større utvalg av plug-in hybrider.
For tre år lanserte Volvo sin første plug-in. V60 D6 Twin Engine kombinerte dieselmotor med elmotor, sågar med elektrisk firehjulsdrift. Bilen ble aldri noen volumselger i Norge, noe høy effekt og dertil hørende avgifter effektivt sørget for.
Nå er det kommet en litt mindre motorisert D5-utgave som bringer startprisen ned på rundt 500.000 kroner, så kanskje det kan medføre økt interesse. Tredje plug-in modell er nye XC90 som allerede fra lansering kommer i en T8 plug-in versjon, med bensin- og elmotor.
Når Shanghai Motor Show åpner neste uke, viser Volvo en modell som er skreddersydd for det kinesiske markedet. Og den skal selvsagt også bygges lokalt ved Chengdu-fabrikken til Volvo / Geely.
Unngår kø
S60L T6 Twin Engine har en toliters bensinmotor på 238 hk og en elmotor med 68 hk. Maks dreiemoment er henholdsvis 350 / 200 Newtonmeter.
Li-ion batteripakken på 11,2 kWh skal gi en potensiell rekkevidde på 53 kilometer med ren eldrift. Ifølge den såkalte EU-syklusen (NEDC) er CO2-utslippet 49 gram per kilometer.
I en by som Shanghai medfører det store fordeler. Der er det nemlig ingen selvfølge at man får registrert en vanlig bil, men må stå i kø for å kjøpe skilter som auksjoneres bort. Med en Volvo plug-in slipper man køen siden bilen er kategorisert som lavutslipps.
Selv om Volvo kan skryte av størst utvalg av plug-in modeller av samtlige produsenter, lover de minst to nye modeller hvert år femover.