-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Plug-in for Kina
Jeg er kommet ut av tellingen, men vi får tro Volvo når de hevder at ingen andre premium-produsenter har større utvalg av plug-in hybrider.
For tre år lanserte Volvo sin første plug-in. V60 D6 Twin Engine kombinerte dieselmotor med elmotor, sågar med elektrisk firehjulsdrift. Bilen ble aldri noen volumselger i Norge, noe høy effekt og dertil hørende avgifter effektivt sørget for.
Nå er det kommet en litt mindre motorisert D5-utgave som bringer startprisen ned på rundt 500.000 kroner, så kanskje det kan medføre økt interesse. Tredje plug-in modell er nye XC90 som allerede fra lansering kommer i en T8 plug-in versjon, med bensin- og elmotor.
Når Shanghai Motor Show åpner neste uke, viser Volvo en modell som er skreddersydd for det kinesiske markedet. Og den skal selvsagt også bygges lokalt ved Chengdu-fabrikken til Volvo / Geely.
Unngår kø
S60L T6 Twin Engine har en toliters bensinmotor på 238 hk og en elmotor med 68 hk. Maks dreiemoment er henholdsvis 350 / 200 Newtonmeter.
Li-ion batteripakken på 11,2 kWh skal gi en potensiell rekkevidde på 53 kilometer med ren eldrift. Ifølge den såkalte EU-syklusen (NEDC) er CO2-utslippet 49 gram per kilometer.
I en by som Shanghai medfører det store fordeler. Der er det nemlig ingen selvfølge at man får registrert en vanlig bil, men må stå i kø for å kjøpe skilter som auksjoneres bort. Med en Volvo plug-in slipper man køen siden bilen er kategorisert som lavutslipps.
Selv om Volvo kan skryte av størst utvalg av plug-in modeller av samtlige produsenter, lover de minst to nye modeller hvert år femover.