-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Når størrelsen teller
Nykommere i bilbarnehagen
Kineserne er gledelig glade i mikrobiler. Og de kjøper så mange av dem at det er åpenbart at de holder til sitt bruk. Alle burde være enig i at det er mer passende med tre meter, 20 kW og godt under et tonn, enn 2,5 tonn og en halv fotballbane-flate, for å transporter en eller to i byen.
Wulings grensesprengende Mini kommer jeg stadig tilbake til, og jeg forsøker å supplere når det dukker opp en ny konkurrent. Favoritt-segmentet mitt. Du finner flere av dem i våre forhåndsomtaler fra Auto Shanghai.
Bare så det er nevnt. Wuling solgte 400.000 slike i fjor, men hele bybilmarkedet endte på litt over en million.
Geely Panda
Som nå, med Geelys nye Panda. Biler som koster mellom 5.500 og 7.400 euro avhengig av utstyret.
Den ser litt rar ut fra siden kanskje, men det er ikke enkelt å legge på en finte eller tre på noe som skal bygges så tett som mulig rundt to pluss to.
Her ser det ut som de har kommet på sikkerhetsbeltet i siste liten og har løftet en liten bit av karosseriet for å skjule et grusomt inngrep i B-stolpen.
Du vet i hvert fall at det er en Panda når du ser den.
Standard mål: rundt tre meter den lange veien, 1,50 på tvers og 1,60 oppover – det hele på to meter akselavstand. To batterialternativer, 9,6 og 17 kWt og sikkert ikke mer enn 20 kW fra motoren. Rekkevidde, enten 120 eller 200 km.
Og hva de gjør når Fiat kommer med sin elektriske Panda aner jeg ikke. Men det er ikke særlig sannsynlig at de to Pandaene vil kollidere på noen markeder.
(saken fortsetter)
BAW Yuanbao
Dagens andre deltaker i brosteinsballet er Yuanbao fra BAW. Samme B, forresten, som i BAIC, Beijing Auto Works pleide å være en del av BAIC – er det fremdeles for alt jeg vet.
Dette er faktisk en meget billigere utgave av gamle Yuanbao, den eneste forskjellen er en mindre skjerm, men ellers er det forbedringer hele veien. Inklusive i kassa-avdelingen. Nå er prisen nede på omtrent det samme som den billigste Pandaen.
Og akkurat som Pandaen kan denne også leveres i rosa – og andre søte farger! Pluss utstyr som fotgjenger-nødbremser, dekktrykkmåler, ABS og – kanskje å ta i? – antispinn og stabilitetskontroll!
Og en herlig formulering: «Uavhengig McPherson foran, avhengig opphengning bak».
Den er litt større en Pandaen: 316 x 150 x 159 cm med 205 cm akselavstand. 30 kW fra den ene motoren, batteri på 9,6 kWt og rekkevidde på 120 km. Ingen hurtiglading heller – plugg i veggen tar deg 6,5 timer.