-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny navnerekord?
Dongfeng Forthing Leiting
Et av merkenavnene under Dongfeng – Kinas tredje største bilkonsern – har sagt at nå skal de også konsentrere seg om de batterielektriske. Møt Forthing Leiting.
Dongfeng er en av disse store bilprodusentene i Kina som selger biler under en rekke forskjellige merkenavn.
Her hjemme har vi så vidt blitt kjent med Voyah – som faktisk er et av de mindre merkene under paraplyen. Salget av Free, som er den modellen som selges her hjemme, nådde så vidt 12.000 i Kina i hele fjor.
Internasjonalisert
Forthing er et annet merke under paraplyen. Mye større, men komplett ukjent utenfor Kina på tross av at det er fem år siden merket skiftet navn fra det mer kinesiske Fengxing til noe som til nød kan uttales på engelsk.
Men nå er det kanskje enda større muligheter for at vi skal se dem på eksportmarkedene.
Ved en stor presentasjon nylig kunne de nemlig fortelle at nå skal det bare bli batterielektrisk derfra og som eksempel på det nye initiativet viste de Leiting (som betyr torden!).
Bortsett fra at de hadde gitt bilen røde dekorasjonsstriper lavt nede foran, bak og langs sidene var dette en ren T5 EVO, en bensinbil de har hatt i halvannet år nå.
Enkel retusj
Den lot seg enkelt bygge om til et elektrisk uttrykk, fronten krevde egentlig ikke modifikasjoner i det hele tatt. Også opprinnelig var bilen uten en stor grill, mens områdene som definerer frontlyktene starter helt nede i hjørnet og strekker seg et stykke bakover på panseret.
Dominerende og definitivt moderne – i hvert fall var det det for et halvt år siden.
Takspoiler og noe diffusor-liknende lavt bak hører også til.
Resten av bilen er grei: 460 x 186 x 168 centimeter og 272 cm akselavstand. Det er åpenbart ikke gjort noe med plattformen heller, bensinmotoren foran er revet ut og erstattet av en 204-hesters elmotor som fremdeles driver forhjulene.
BYD-hjelp
Hele drivlinjen er hentet fra BYD og består dessuten av en batteripakke på 85,9 kWt med CLTC rekkevidde på 630 km. Det finnes også en mindre på 57,8 kWt – den rekker til 430 km.
Infotainment og førerstøtter skal også være noe av det bedre på markedet i dag. At de har nøyd seg med to 10,25 tommere er gledelig. Men mens stripene er røde utenpå er de stripene som finnes innvendig neonsignalgrønne oppå et hvitt og grått fargeskjema.
Bilen virker grei den, og er ganske rimelig – fra noe som tilsvarer 20.000 dollar. Men det skal bli mer spennende å se hva Forthing klarer når de kommer med sin første helt dedikerte batterielektriske modell.