Rune Hove stiller med Shelby Daytona. (Privat)

Autopia Expo i Stavanger 14.-16. april

Vårens vakre motoreventyr

Like sikkert som våren dukker opp, åpnes portene til Autopia Expo, vårfesten for bil- og motorinteresserte i Stavanger Forum. I år er dagene 14. til 16. april.

Publisert

Godbitene står i kø foran årets Autopia Expo, showet hvor nytt konkurrerer med entusiastkjøretøy om oppmerksomhet i de tre dagene arrangementet varer. Fem messehaller skal fylles med rundt 300 kjøretøy, mange av dem godbiter det er verd å reise langt for å se nærmere på.

– Håpet er å trekke 15.000 – 20.000 besøkende til messen, den fjerde i rekken, sier Arne Sivertsen som i 2019 sammen med Bjarne Sunde mente det var verd å gjøre Stavanger til motormesseby etter å ha samlet ideer rundt i verden, og ikke minst sett hva Oslo Motor Show maktet å skape. Den første messen trakk 100 utstillere og over 12.000 besøkende.

Ekte lidenskap

Årets Autopia Expo byr på opplevelser for alle med ekte lidenskap for fart, bil og motor, som det står i invitasjonen. Her stiller forhandlere med splitter nye modeller i alle prisklasser, det være seg fossile, hybride og elektriske.

FAKTA Autopia Expo Stavanger Forum 14. til 16. April

Videre byr Autopia på rå sports- og superbiler, klassikere, oldtimere, youngtimere og unike kjøretøy. Her møter publikum også tilbehør- og rekvisitautstillere, en egen hall er dessuten satt av til motorsport. På et 5000 kvadratmeter stort område med god tilgang for publikum kjøres det jevnlig driftingoppvisning.

Entusiasmen for alt som beveger seg på hjul står sterkt i oljehovedstaden, inkludert bilbyggemiljøet. Det er godt kjent at det på veiene i regionen ruller biler du ikke ser andre steder i landet, men mange av dem har vært å se på Autopia, og flere dukker opp i år.

Dette er noen av godbitene:

* La Ferrari
* Porsche 911 Sport Classic
* Shelby Daytona
* V12-biler med måkevingedører: Diablo, Murcialago, Aventador og Contach
* McLaren
* Rolls-Royce
* Ferrari-klubben stiller sterkt
* Audi DTM
* Brabus Geländewagen

Hva som blir høydepunktet blant superbilene må være opp til hver enkelt å vurdere. Ford GT har vært en hyppig gjest på Autopia og i fjor sto Monza SP2 fra Ferraris Icona-serie der, bygd i kun 499 eksemplarer og bare solgt til sanne og kvalifiserte Ferrari-entusiaster.

I år står La Ferrari på Autopia, Ferraris første hybrid (V12 + elmotor) ytende 963 hk og bygd i et svært begrenset antall til Ferraris abonnenter og ambassadører.

– Ja, jeg stiller med flere kjøretøy og en båt, sier Rune Hove. Shelbyen er hans, likeså Aventadoren og en Mercedes-Benz 190 SL fra 1957, også det en bil som bare påtreffes på bilshow og i samlinger.

– Jeg er med, kommer det kontant fra Martin Schanche jr, som tar med en betydelig modifisert Ford Ecsort 2000 Mk2.

Superentusiastene

Lærdalsøyris superbilentusiast, Johannes Einemo, tar turen nedover med sin Diablo og Olav Medhus stiller med flere biler, blant annet McLaren og Rolls-Royce. Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand, spesialist på Brabus-tilpassede Geländewagen, er naturligvis der med SUV-er som drar fra det meste.

Merkeklubber og deres medlemmer vil alltid være et viktige i et motorshow. Så også i år stiller Ferrariklubben sterkt. Knapt i noe distrikt i landet ruller det flere Ferrari.

Se flere av bilene som kommer i bildegalleriet:

La Ferrari blir å se på Autopia.
La Ferrari blir å se på Autopia.
La Ferrari blir å se på Autopia.
Martin Schanche jr stiller med Ford Escort 2000. (Privat)
Historiske glimt fra Autopia. (Foto: Øivind Skar)
Historiske glimt fra Autopia. (Foto: Øivind Skar)
Historiske glimt fra Autopia. (Foto: Øivind Skar)
Historiske glimt fra Autopia. (Foto: Øivind Skar)
Historiske glimt fra Autopia. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS