Det raskeste av det raske vil også i år bli å finne på BilAutofil/BilNorges stand på Oslo Motor Show. Her fra riggingen i fjor med Daytona SP3, den tredje modellen i Ferraris Icona-serie, i hovedrollen.

Bare å krysse av i kalenderen

Fem viktige motorshow

Store motorshow engasjerer, det viser besøkstallene fra Lillestrøm og Stavanger. Her får du datoer du allerede nå kan notere for høstens høydepunkt og noen av neste års viktige begivenheter.

Publisert

Naturligvis holdes det lokale bil/motorshow, klassiske samlinger og klubb/merkearrangementer hver helg fra tidlig om våren til langt utpå høsten. Men ingen av dem gjestes av flere enn Oslo Motor Show som de siste årene har trukket mer enn 50.000 besøkende de tre dagene showet varer siste helg i oktober.

Og allerede nå er mange av brikkene på plass til årets show som finner sted i perioden 25.-27. oktober i regi av Nova Spektrum i deres messehaller på Lillestrøm. Alt av disponibelt utstillingsareal vil være i bruk, det vil si drøyt 40.000 kvadratmeter under tak i tillegg til 6.000 kvadratmeter utendørsaktiviteter i høy hastighet.

Se biler du ikke visste eksisterte

Messe-general Tommy Larssen bekrefter at OMS-programmet justeres litt hvert år. Som vanlig vil høstens show inneholde mye for alle, fra det klassiske til nyheter på to, fire og enda flere hjul. Og alltid er det biler så sjeldne at du ikke ante de eksisterte hentet fra samlinger OMS har bygd tillit til gjennom mange år. Og naturligvis vil du på BilNorge/BilAutofils stand møte det supreste av det supre verdens sportsbilprodusenter har å by på.

Alltid er det biler så sjeldne at du ikke ante de eksisterte hentet fra samlinger OMS har bygd tillit til gjennom mange år.

Suksessen med publikumsbiler man husker fra noen tiår tilbake og som plukkes fra store deler av landet, fyller også i år mange kvadratmeter. Så det er bare å huke av siste helg i oktober både i 2024 og 2025 – og selvfølgelig hvert år framover. Oslo Motor Show planlegger for evigheten.

Suksess i Stavanger

Men det foregår aktivitet andre steder i landet også. I Stavanger håpet arrangøren av Autopia, vårens vakre eventyr sørvest i landet første helg etter påske, på minst 15.000 besøkende i år og drømte om 18.000. Det kom 23.700 de tre dagene det femte Autopia varte, showet som er en herlig blanding av entusiasme og kommers med aktiviteter for alle aldersgrupper.

– Vi våger påstanden om at årets show er det beste vi har gjort, så vi er allerede i full gang med å planlegge og gjøre det enda bedre i 2025, sier Bjarne Sunde som er en av initiativtakerne til Autopia.

– Vi våger påstanden om at årets show er det beste vi har gjort, så vi er allerede i full gang med å planlegge og gjøre det enda bedre i 2025.

Bjarne Sunde, Autopia.

Sunde og kollegene hans tok Autopia-ideen til Trondheim i fjor, men dropper det i år for å komme sterkere tilbake høsten 2025.

Elbilmesse i februar

Med base i Sverige har eCarExpo slått seg opp som en ren elbilmesse som initiativtaker Gunnar Dackevall i eLife Nordic tok til Norge i februar og samlet 7800 de tre dagene messen varte i en av hallene på Lillestrøm.

Nå har eCarExpo alliert seg med Autobransjens Leverandørforening slik at deres Automesse overlapper eCarExpo i dagene 5.-9. februar. Håpet er ved å forene krefter både å ta i bruk alt tilgjengelig utstillingsflate samt å trekke minst 20.000 besøkende til Lillestrøm.

For dem som synes de nevnte arrangementene blir for puslete, Oslo Motor Show inkludert som det i særklasse største innendørs tredagers messearrangement, er det bare å legge deler av påskeferien til Elmia og Custom Motor Show i Jönköping som satte publikumsrekord i år med hele 97.000 besøkende.

I jakten på interessante motoropplevelser: ikke glem Vegmuseet på Lillehammer som huser viktige elementer i norsk bilhistorie med gode åpningstider og gratis adgang.

Huk av i kalenderen:

  • Oslo Motor Show 2024, Lillestrøm (25.-27. oktober)
  • eCarExpo 2025, Lillestrøm (5.-9. februar)
  • Autopia 2025, Stavanger (25.-27. april)
  • Autopia 2025, Trondheim (høst)
  • Oslo Motor Show 2025, Lillestrøm (24.-26. oktober)
En Ford GT40 replika, denne førstegangsregistrert i 2020, vekker alltid oppsikt på motorshow.
Hekkeløpereren Karsten Warholm prøvesitter Arne Fredlys Aston Martin Valkyrie AMR Pro på BilAutofil/BilNorges stand i 2022.
Nyheter i kombinasjon med faglig påfyll på Autopia 2024.
Viktig med aktiviteter hvor publikum kan delta.
En herlig blanding på Oslo Motor Show.
McLaren breiet seg på Autopia.
Gammelt og nytt i Stavanger. Her en 1927 Rolls-Royce Twenty, bak Ferrari Roma.
Full fart i motorsporthallen under årets Autopia.
Lotus Emeya hadde norsk premiere på årets eCarExpo.
Powered by Labrador CMS