-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyota Avensis


Toyota Avensis
Innledning
Toyota Avensis har en nydelig motor, meget fleksibel, forholdsvis rask – og ikke minst er D-4Dmotoren den mest økonomiske i testen. På papiret skal forbruket ligge på det jevne i dette selskapet, men i praksis viste det seg at motoren var meget beskjeden i matfatet, testforbruket endte 6 prosent lavere enn gjennomsnittsforbruket for testbilene.
Hjulopphenget makter ikke å dempe alle slag og vibrasjoner, men det er ikke dramatiske forskjeller fra de tre testkonkurrentene – men det er jo nettopp hensikten med sammenligningstester hvor vi skifter fra bil til bil i løpet av minutter, slik at vi der og da umiddelbart kjenner ulikhetene. På samme måte opplever vi at styringen på Avensis er en smule løs, det vil si at tilbakemeldingen fra underlaget ikke er den beste. Heller ikke på dette området er forskjellen stor i forhold til konkurrentene – men den er der.
Når man setter seg inn ved rattet virker Avensis umiddelbart som den trangeste av testbilene, og selv om det bare er små marginer bekreftes dette delvis av de fysiske mål. Både benplassen i baksetet og bagasjerommets størrelse er et hakk dårligere her enn hos de tre andre testbilene.
Førermiljøet preges også her av mye hardplast, men med lettleste instrumenter og god oversikt. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, midtkonsollen gir grei sidestøtte for høyrebenet, men venstrefoten må ta til takke med en puslete fothviler.
Etter at et par av testsjåførene hadde skallet i den åpne bakluken da de hadde ærend i bagasjerommet, fant vi frem målebåndet for å sjekke også dette punktet. I tillegg til at Avensis har lav ståhøyde under luken, har låsen på midten en utforming som gjør den utsatt for nærkontakt. Pris og motor er to positive sider ved Avensis, de negative sider er ikke like åpenbare. Alt i alt er Avensis en solid bruksbil, mye bil for pengene.
Vurdering:
FØRERMILJØ 7
Enkelt og funksjonelt. Ikke optimal sittestilling.
PLASS 8
Grei førerplass, trangere i baksetet. Minste bagasjevolumet.
KOMFORT 8
Fin kjørekomfort, mangler litt på sittekomfort. Støy på det jevne.
KJØRING 8
Lettkjørt og grei. Noe dvask styring.
MOTOR/FORBRUK 10
Fleksibel motor, desidert lavest forbruk.
SIKKERHET 9
Fem stjerner i NCAP-testen, bare én stjerne for fotgjengersikkerhet.
PRIS 10
Alu-felger er ekstra, likevel: Mye bil for pengene.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER: