-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis
Innledning
Toyota Avensis har en nydelig motor, meget fleksibel, forholdsvis rask – og ikke minst er D-4Dmotoren den mest økonomiske i testen. På papiret skal forbruket ligge på det jevne i dette selskapet, men i praksis viste det seg at motoren var meget beskjeden i matfatet, testforbruket endte 6 prosent lavere enn gjennomsnittsforbruket for testbilene.
Hjulopphenget makter ikke å dempe alle slag og vibrasjoner, men det er ikke dramatiske forskjeller fra de tre testkonkurrentene – men det er jo nettopp hensikten med sammenligningstester hvor vi skifter fra bil til bil i løpet av minutter, slik at vi der og da umiddelbart kjenner ulikhetene. På samme måte opplever vi at styringen på Avensis er en smule løs, det vil si at tilbakemeldingen fra underlaget ikke er den beste. Heller ikke på dette området er forskjellen stor i forhold til konkurrentene – men den er der.
Når man setter seg inn ved rattet virker Avensis umiddelbart som den trangeste av testbilene, og selv om det bare er små marginer bekreftes dette delvis av de fysiske mål. Både benplassen i baksetet og bagasjerommets størrelse er et hakk dårligere her enn hos de tre andre testbilene.
Førermiljøet preges også her av mye hardplast, men med lettleste instrumenter og god oversikt. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, midtkonsollen gir grei sidestøtte for høyrebenet, men venstrefoten må ta til takke med en puslete fothviler.
Etter at et par av testsjåførene hadde skallet i den åpne bakluken da de hadde ærend i bagasjerommet, fant vi frem målebåndet for å sjekke også dette punktet. I tillegg til at Avensis har lav ståhøyde under luken, har låsen på midten en utforming som gjør den utsatt for nærkontakt. Pris og motor er to positive sider ved Avensis, de negative sider er ikke like åpenbare. Alt i alt er Avensis en solid bruksbil, mye bil for pengene.
Vurdering:
FØRERMILJØ 7
Enkelt og funksjonelt. Ikke optimal sittestilling.
PLASS 8
Grei førerplass, trangere i baksetet. Minste bagasjevolumet.
KOMFORT 8
Fin kjørekomfort, mangler litt på sittekomfort. Støy på det jevne.
KJØRING 8
Lettkjørt og grei. Noe dvask styring.
MOTOR/FORBRUK 10
Fleksibel motor, desidert lavest forbruk.
SIKKERHET 9
Fem stjerner i NCAP-testen, bare én stjerne for fotgjengersikkerhet.
PRIS 10
Alu-felger er ekstra, likevel: Mye bil for pengene.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER: