-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Avensis mot slutten?
Stadig flere velger SUV fremfor en tradisjonell familiebil. Det kan medføre at tidligere volumselgere går ut av produksjon.
Toyota har tidligere uttalt at de skal ha hybridmodeller i alle segmenter innen 2020.
Automotive News Europe har intervjuet toppsjefen for Toyota i Europa, Didier Leroy. På spørsmål om det kommer en hybrid Avensis svarer Leroy et klart nei.
Men på spørsmål om Toyota planlegger å lansere en hybridmodell i dette segmentet i løpet av de neste syv årene, er svaret et like klart ja.
Leroy utdyper svaret med å si at Toyota må ta en avgjørelse på om de skal utvikle en Europa-spesifikk modell i dette segmentet, eller tilby en mer global modell.
Kun Europa
I Vest-Europa er mellomklassen på vei mot sitt laveste salgsår i vårt årtusen. Trolig ender totalmarkedet på under en halv million biler, mens det i 2011 ble solgt over 800.000 biler i segmentet.
Et eksempel på hvor vanskelig dette segmentet er, er at Ford har utsatt Europa-lanseringen av en ny Mondeo med to år, mens modellen har vært på markedet en god stund i USA under navnet Fusion.
Fords policy er at flest mulig modeller skal være globale, og det er mulig Toyota slår inn på en tilsvarende linje.
Nesten halvert
Ifølge IHS produserte Toyota 36.482 Avensis i England i 2013, mens tilsvarende tall for Auris var 143.000. En annen viktig modell for Toyota er Camry som ikke selges i Norge, men som i USA alene ble solgt i over 400.000 eksemplarer i 2013. Den leveres også som hybrid.
Tilsvarende trend i Norge
Markedet for mellomklassen er krympet betydelig de siste årene, til fordel for SUV-er og kompaktklassen. I 2008 utgjorde segmentet 27,6 % av alle nye biler registrert, mens andelen i fjor var sunket til 15,6 % ifølge data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
- Vi kan ikke gi detaljerte opplysninger om fremtidige produktplaner, heller ikke for Avensis, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
- Modellen står på programmet vårt videre i overskuelig fremtid, og det vil også komme nye hybrider i årene fremover.