-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota Avensis 2.0 TD
Etter noen timer bak rattet i denne bilen, forstår vi hvorfor mange velger turbodiesel.

Først publisert i BIL 4 - 1999.
Når det gjelder biler med dieselmotor, står de tyske og franske bilprodusentene sterkest i folks bevissthet. De japanske har blitt stående litt i skyggen. Med sin 2.0 TD viser imidlertid Toyota at de ikke står noe tilbake for sine europeiske konkurrenter på dette området. Registreringsstatistikken for personbiler med dieselmotor for 1998 viser da også at Avensis 2.0 TD endte så høyt som på 8. plass.
Toyotas motor er en positiv opplevelse. På lavt turtall, det vil si under 1.500 o/min, gjør den lite vesen av seg, men får den turtall over 2.000 svarer den raskt med et skikkelig skyv. Lar du turtelleren holde seg på pluss/minus 3000, er det sportslige takter over dette maskineriet. Støynivået er ikke sjenerende. Man må høyt i turtall før motorlyden blir ubehagelig.
Dieselmotoren betyr en vektøkning på 30 kg sammenlignet med bensinutgaven med samme volum. Det er derfor ikke gjort noen endringer i oppsettet av fjæring og demping (Avensis 1.8 ble testet i Bil 3/98).
Avensis 2.0 TD leveres bare i utstyrsnivå Terra, ikke Sol. Det betyr bare at du må avstå fra kromgrill, tåkelys foran, treimitasjon i midtkonsollen samt utvendige speil og dørhåndtak lakkert i bilens farge. Ellers er utstyrslisten rikholdig med blant annet fire kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og 3-punktsbelte på alle fem plasser. Pristillegget for stasjonsvogn er 8.000 kroner.
TOYOTA AVENSIS 2.0 TD:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1975 ccm. 66 kW (90 hk) v/4.000 o/min. 203 Nm v/2.200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/60HR15.
Mål: Lengde: 449,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 263,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/145,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.365 kg. Tillatt totalvekt: 1.830 kg.
Volum: Bagasjerom: 460 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek.
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 0,85 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk snitt: 0,65 l/mil
Pris: kr 253.700,-
Forbruk i følge 93/116/EU