Toyota Avensis facelift:
7 nye farger - mest grått

Den største nyheten med den – så vidt – faceliftede Avensisen er nok prisen. Her snakker vi bestselger.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Avensis

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Avensis er ikke akkurat noen ungdom. Født i 1997 som en Euro-mobil,
med dieselnyheter (uten automat) i 2000, med en lett oppfriskning i 2003 og med direkteinnsprøytet bensin i 2004. Hele tiden har det også skjedd små forbedringer på chassis- og interiør/utstyrssiden.

Det har det nå også – selv om den største ta-og-føle-pånyheten er en nyutviklet 2-liters utgave av D-4D motoren, får vi beskjed om bedre styring og bedre opphengning og lavere hjulstøy, pluss noen retusjer på
eksteriør og interiør som klart stempler denne som en 2007-modell. 7 nye karosserifarger hjelper vel også til.

Nå er det litt vanskelig å få begrep om i hvilken grad “økt kjøreglede og “bedre kjøreegenskaper virkelig er en realitet etter tre timer på biljardbordflate landeveier rundt Brüssel – det er mulig mine kolleger som var på samme tur og gjorde de samme øvelsene er bedre utstyrt enn meg og kan fortelle meget om det. Men jeg går gjerne med på at endring av stab-staget bak kan endre noen egenskaper, at stivere opphengning av rattstamme og tannstang kan gjøre spennende ting med følelsen. Og spesielt er jeg villig til å applaudere at Toyota tar det ukonvensjonelle skrittet og går fra 45% dekkprofil til 50%. Det må ha gjort noe med dekkstøy-bildet.

Men at den nye 2-liters dieselmotoren – 126 hester og partikkelfilter som standard – nok vil bli en spennende del av modellens motoralternativer er det nok ikke tvil om. Fremdeles riktignok bare manuell 6-trinns kasse, men trekkvillig (riktignok uten noe åpenbart overskudd) og med et behagelig lydbilde. Sikkert også utrolig økonomisk, og som stasjonsvogn starter prisen på kr 311.800 med denne motoren.

Av de ca. 4500 Avensis importøren regner med å selge årlig kommer 75 prosent til å bli stasjonsvogner, og ser man på motorutvalget, regner de med at 40 prosent av alle bilene blir utstyrt med den nye motoren.

Bilen byr på et solid utstyrsnivå, selv på basismodellen, med mer enn man har rett til å regne med når det gjelder elektroniske hjelpemidler.

Hva som er ganske utrolig når man møter Toyota i utlandet, er at vi er ikke sammen med et ledende merke plutselig. I Europa ligger Toyota på under 6 prosent markedsandel – i Norge nesten tre ganger så høyt. Nye Avensis skal erobre nye kunder – ifølge profilen er de nokså kjedelige 40-åringer som tror de vet alt om kvalitet – i Europa. I Norge skal den først og fremst opprettholde kundebasen og være med på å sikre at Toyota fremdeles blir det største merket.

Vi kommer nok ganske snart tilbake med en fullverdig Avensis-prøvekjøring. Der skal jeg love deg bedre beskjed om bilens nye dynamiske egenskaper. Men la meg si det sånn – jeg lurer på om ikke bilens ferskeste aerodynamiske modifikasjoner: to diffuserplater under bensintanken for å øke marktrykket, smaker litt av overdrivelse. Vi er definitivt ikke i FIA GT-land ennå.

Powered by Labrador CMS