Toyota Avensis

Avensis har ambisjoner om å bli bestselger i familiebilklassen. Den har kvaliteter til å kunne ta opp kampen om tronen allerede i år.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Avensis
Toyota Avensis

Først publisert i BIL 4 - 2003.

Utseendet gir et “tungt og solid inntrykk, mer maskulint enn foregående modell. Den høye fronten med den kraftige grillen bidrar i stor grad til det tunge inntrykket. Det er Toyotas europeiske designsenter ED2 i Frankrike som har stått for det meste av formgivningen, mens alle tre karosserivariantene - sedan, kombikupé og stasjonsvogn – bygges i Burnaston i Midt-England. Den norske importøren regner med at stasjonsvognen vil stå for minst 70 prosent av salget.

Sammenlignet med forgjengeren har Avensis lagt på seg i alle retninger. Lengden er økt med 11 cm, mens akselavstanden er økt med 7 cm. Til tross for at både bredden og høyden er økt med 5 cm, har bagasjevolumet økt bare i beskjeden grad. Det er passasjerene som i større grad får nyte godt av økt plass.

Fint førermiljø
Det er meget lett å finne seg til rette ved rattet. Førersetet har meget god sidestøtte i ryggen, og som seg hør og bør på dette nivået er det fireveis regulering av både ratt og sete. Førermiljøet gir et trivelig inntrykk og med god oversikt over instrumenter, brytere og knapper. A-stolpen er bred og stjeler noe av sikten ved svingkjøring hvor man må konsentrere blikket nærmere bilen enn ved vanlig landeveiskjøring. Gearskiftet er meget presist, men det kunne ha vært en anelse kortere. Spaken krever forholdsvis lang armbevegelse under sjaltingen.

De to minste bensinmotorene, med 1,6- og 1,8-liters volum, er kjent fra dagens modeller, mens 2,0-literen – med direkte innsprøyting – er en videreutvikling av motoren som kom i 1996. Common-rail-dieselen har fått en ny turbo og blir dessuten utstyrt med rensesystemet D-Cat (Diesel Clean Advanced Technology) som sørger for å senke utslippet av både nitrøse gasser og partikler.

Diesel- og 1.6-motoren kombineres med femtrinns manuell gearkasse, mens de to største bensinmotorene også leveres med automatgear, en såkalt multimode-kasse som kombinerer fullautomat med sekvensielt gearskift. Hvis elektronisk stabilitetskontroll, ESP, står høyt på ønskelisten, må du velge en av de to 2.0-motorene, enten bensin eller diesel.

Det er 1,8-literen som vil stå for det meste av salget her hjemme, en motor som gir et akseptabelt fraspark i den 1300 kilo tunge bilen. Forskjellen mellom 1,8- og 2,0-literen er merkbar, men ikke mer enn at det i praksis gir seg utslag i et knapt sekund fra null til hundre. Motoren som imponerte mest under vårt første møte med Avensis på spanske veier, var D-4D. Med et solid overtak når det gjelder dreiemoment, byr den på fin fleksibilitet samtidig som akselerasjonen fra stillestående ikke står mye tilbake i forhold til 1,8-literen.

En større bensinmotor, en 4-sylindret 2,4-liter, kommer i løpet av året. På grunn av prisen vil det sikkert være andre markeder enn det norske hvor den får et salgsvolum av betydning.

Elektrisk styreservo
1.6- og 1.8-utgavene – men ikke 2.0-utgavene – er utstyrt med en ny elektrisk servostyring, som Toyota kaller EMPS, Electric Motor Power Steering. En elektrisk aktuator erstatter den mekaniske koblingen mellom styresystemet og hjelpemotoren, noe som skal gi bedre styrefølelse i forhold til tidligere elektriske servostyringer. Dessuten reduseres bensinforbruket med to prosent. Etter å ha kjørt to ulike, nye biler med elektrisk styreservo i det siste, Avensis og Volkswagen Touran, må vi innrømme at vår tidligere skepsis til slike styresystemer er i ferd med å smuldre bort. Her opplever vi en styrefølelse og en respons fra veien som er fullt på høyde med hydraulisk/ mekanisk styring.

Den passive sikkerheten er ivaretatt gjennom hele ni kollisjonsputer. En nyhet er en 18-liters knekollisjonspute som blåses ut fra panelet under rattstammen og beskytter førerens knær mot rattstamme og tenningsnøkkel.

Med et karosseri som er et titall prosent stivere enn på forgjengeren, og et bakhjulsoppheng som er en videreutvikling fra Celica – men lagt i mer komfortabel retning for å passe til en familiebil – appellerer Avensis i sterkere grad enn tidligere til kjøreglede og kjørefølelse. Toyota har også lykkes med støydempingen i bilen, men om Avensis dermed er en kandidat til “stilleste gutt i klassen vil vi vente med å slå fast til vi har kjørt bilen under kjente forhold på norsk asfalt.

Dette er Toyota Avensis:

Lengde: Bredde: Høyde: Akselavstand:Sporvidde f/b: Bagasjeromvolum:Tankvolum:Alle data basert på stasjonsvogn med manuelt gear. Forbruk i følge 99/100/EU.

1.6 VVT-i

1.8 VVT-i

2.0 VVT-i

2.0 D-4D

Sylindervolum:

1598 ccm

1794 ccm

1998 ccm

1995 ccm

Boring x slag:

79 x 81,5 mm

79 x 91,5 mm

86 x 86 mm

82,2 x 94 mm

Kompresjon:

10,5:1

10,0:1

11,0:1

18,6:1

kW(hk)/omdr.:

81(110)/6000

95(129)/6000

108(147)/5700

85(116)/3600

Nm/omdr.:

150/3800

170/4200

196/2000

280/2000-2200

Egenvekt:

1295 kg

1295 kg

1355 kg

1430 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,0 sek

10,3 sek

9,4 sek

11,2 sek

Toppfart:

190 km/t

200 km/t

205 km/t

195 km/t

Forbruk by:

0,95 l/mil

0,94 l/mil

1,07 l/mil

0,77 l/mil

Forbruk landevei:

0,95 l/mil

0,58 l/mil

0,66 l/mil

0,51 l/mil

Forbruk snitt:

0,72 l/mil

0,72 l/mil

0,81 l/mil

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

173 g/km

172 g/km

193 g/km

158 g/km

Pris:

249.900,-

292.000,-

364.000,-

299.900,-

Powered by Labrador CMS