Toyota Avensis

En helt ny Avensis ruller på norske veier før påske. Den er utviklet i og for Europa, og produseres i England.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Avensis
Toyota Avensis

Først publisert i BIL 12 - 2002.

I Europa er Avensis den viktigste modellen for Toyota. Naturlig nok har utviklingen av nykommeren skjedd i samarbeid mellom Japan og Europa, men hovedarbeidet er gjort ved Toyotas europeiske designsenter ED2 i Frankrike, og alle karosserivariantene – sedan, kombikupé og stasjonsvogn – bygges i England.

Sammenlignet med dagens modell, har Avensis lagt på seg i alle retninger. Lengden er økt med 11 cm til 463 cm, mens akselavstanden er økt med 7 cm. Til tross for at både bredden og høyden er økt med 5 cm, er bagasjevolumet beskjedne 10 liter større enn på forgjengeren. Det er passasjerene som i stor grad får nyte godt av økt plass.

De to minste bensinmotorene med 1.6 og 1.8-liters volum er kjent fra dagens modeller, mens den største bensinmotoren – med direkte innsprøyting – er en videreutvikling av motoren som kom i 1996.Common-rail-dieselen D4-D får en ny turbo og blir dessuten utstyrt med rensesystemet D-Cat (Diesel Clean Advanced Technology). Systemet har vært under utprøving i et års tid, blant annet i Finnmark. D-Cat gir lavere utslipp av både nitrøse gasser og partikler. Partikkelutslippet hevdes å være redusert med hele 80 prosent.

Diesel- og 1.6-motoren kombineres med femtrinns manuell gearkasse, mens de to største bensinmotorene også kan leveres med automatgear, en såkalt multi-mode-kasse som kombinerer fullautomat med sekvensielt gearskift. Hvis elektronisk stabilitetskontroll, ESP, står høyt på ønskelisten, må du velge en av de to 2.0-motorene, enten bensin eller diesel. I kombinasjon med 1.6- eller 1.8-motoren er ikke ESP tilgjengelig, i hvert fall ikke foreløpig. Toyota sier at dette er et spørsmål om produksjonskapasitet.

1.6- og 1.8-utgavene – men ikke 2.0-utgavene – er utstyrt med en ny elektrisk servostyring, som Toyota kaller EMPS, Electric Motor Power Steering. En elektrisk aktuator erstatter den mekaniske koblingen mellom styresystemet og hjelpemotoren, noe som skal gi bedre styrefølelse i forhold til en vanlig elektrisk servostyring. Dessuten reduseres bensinforbruket med to prosent.

Vi teller hele ni kollisjonsputer med smått og stort, og den store nyheten på dette området er en 18-liters knekollisjonspute. Den blåses ut fra panelet under rattstammen og beskytter førerens knær mot den harde rattstammen og den skarpe tenningsnøkkelen.

Førsteinntrykket av Avensis er lovende og vi ser frem til å kjøre bilen, noe det ikke er anledning til før i februar. Med et karosseri som er et titall prosent stivere enn på forgjengeren og et nyutviklet bakhjulsoppheng, som er en videreutvikling fra Celica, skal Avensis i sterkere grad enn i dag appellere til kjøreglede og kjørefølelse. Dessuten blir det interessant å stifte bekjentskap med det nye støydempingssystemet utviklet av Ricter Automotive, som er spesielt effektivt til å fange opp høyfrekvente lyder. Hvis det er så bra som Toyota hevder, er Avensis absolutt en kandidat til å være "den stilleste gutten i klassen".

I april er bilene klare hos forhandlerne. Prisene er sannsynligvis klare i januar – da starter forhåndssalget – og importøren har stor tro på at stasjonsvogn med dieselmotor vil krype under 300.000 kroner og at sedan 1.6 vil koste 250.000 kroner, pluss/minus.

DETTE ER TOYOTA Avensis:

Lengde: 463,0 [470,0] cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 148,0 cm [152,5] cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 150,5/150,0 cm. Bagasjeromvolum: 510 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Alle data basert på sedan med manuelt gear, data i [ ] gjelder stasjonsvogn. Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS