-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas nye diesel: Stadig grønnere
Toyota er ikke særlig grønn når det gjelder å presentere seg som grønn. Deres nyeste dieselmotor er verdens reneste. Den vil sitte i to prosent av de aktuelle bilene.
Først publisert i BIL 7/8-2005.
La det være sagt med en gang: Beregningssystemet for norske bilavgifter er ofte et problem for innføring av moderne teknologi. Ingen premie for annen ressurstenking enn lav vekt har liten forbindelse med dagens virkelighet. Incitamenter for lavt forbruk og lave utslippsnivåer er foreløpig uten interesse for de som legger premissene for avgiftsberegning, og de er dermed med på å sørge for at motorer som Toyotas nye D-4D med D-Cat-teknologi blir regnet som tungtselgelig av importøren.
Eller i klartekst: Av de 5300 Avensiser som Toyota skal selge neste år vil 2100 være utstyrt med dieselmotorer, men bare 100 av disse vil ha spissutgaven, med all den teknologien som gjør at Toyota kan kalle den verdens reneste uten at det har dukket opp hørbare protester.
Den motoren, en 2,2-liter med 177 hester, inneholder nyheter nok til at Toyotas jurister kunne fylle ut 1622 patentkrav. Sentral i hele renselsesprosessen er en ny 4-veis katalysator som klarer det som til nå har vært ansett som en umulig kombinasjon: Å redusere både partikkelmengden og NOx samtidig. Den er vedlikeholdsfri og trenger ingen tilsettingsstoffer for å svi av nitrogenoksidene med jevne mellomrom.
Det er selvfølgelig en rekke andre finesser ved denne motoren, som den merkbare effekten av å sette kompresjonsforholdet ned til 15,8:1! Tidligere skrøt man av høy komp, nå er det omvendt. Med velkontrollert innsprøytning under meget høyt trykk og en svært velregulert turbo behøver man ikke det høye kompresjonsforholdet for å få selvtennerne til å selvtenne på en harmonisk og effektiv måte. Derved fjerner man forbrenningstoppene som skaper både støy og vibrasjon. Nye glødeplugger som hygger for blandingen ved 1175 grader, 100 flere enn normalt, kompenserer også for lavere komp.
En annen endring var derimot ikke spesielt merkbar, men jeg tror dem når de sier det. Stabilisatorstaget foran er blitt 20 prosent stivere – til tross for at motoren er blitt 13 prosent lettere. Den nye sekstrinns gearkassen er nemlig så mye tyngre at totalt finnes det ikke vektsparing allikevel – og stivere stag er der uavhengig av motorer, simpelthen for å bedre kjøreegenskapene generelt.
Har jeg nevnt at jeg liker Avensis, selv om det ikke er en bil man blir entusiastisk begeistret av? At de nye dieselmotorene er svært så akseptable. Og at motorene bygges på en flunkende ny fabrikk i Polen der det foreløpig er opprettet 950 nye arbeidsplasser. Toyotas åttende fabrikk i Europa. Og at de nye motorene er på plass i Norge fra i sommer, men bare med manuell gearkasse. Noen automat er heller ikke planlagt, ser det ut til.
Toyota Avensis 2.2 D-4D st.v.:
Pris: fra kr. 435.000,-
Motor: 2,2-liter rekkemotor. 2231 ccm. 130 kW (177 hk) v/3600 o/min., 400 Nm v/2000-2600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 470 x 176 x 152 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 520 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,6 sek.
Toppfart: 220 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil.
CO2-utslipp: 163 g/km.
Alle data gjelder stasjonsvogn, sedan koster 8000 kroner mindre.